Βιβλίο
Αν Κάρσον
Μετάφραση: Ανδρονίκη Μελετλίδου
Αθήνα
Δώμα
2019
σ. 230
Σχήμα: 23χ15
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-618-83224-7-9
Γλώσσα πρωτοτύπου: αγγλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Eros the Bittersweet
Τα Οικεία 1
Κυκλοφορεί
Τιμή: 18.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 14-05-2019)
Έρως ο γλυκόπικρος
Δοκίμιο για το ερωτικό παράδοξο στην κλασική παράδοση
Δοκίμιο για το ερωτικό παράδοξο στην κλασική παράδοση
Αν Κάρσον
Μετάφραση: Ανδρονίκη Μελετλίδου
Αθήνα
Δώμα
2019
σ. 230
Σχήμα: 23χ15
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-618-83224-7-9
Γλώσσα πρωτοτύπου: αγγλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Eros the Bittersweet
Τα Οικεία 1
Κυκλοφορεί
Τιμή: 18.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 14-05-2019)
Περίληψη:
"Πρώτη η Σαπφώ αποκάλεσε τον έρωτα γλυκόπικρο. Κι όποιος έχει ερωτευτεί, δε θα διαφωνήσει μαζί της".
Ο έρωτας είναι ένα παράδοξο. Κρύβει μια υπόσχεση απόλυτης ηδονής. Όμως βιώνεται σαν πόνος. Τον πόνο τον προκαλεί η απουσία. "Υπάρχει κανένας που να επιθύμησε ποτέ αυτό που δεν απουσιάζει; Κανένας. Σ' αυτό οι Έλληνες ήταν ξεκάθαροι. Κι επινόησαν τον έρωτα για να το εκφράσουν". Ο έρωτας είναι αγώνας. Μα ο αγώνας αυτός είναι μάταιος. Γιατί ο έρωτας είναι αναγκαστικά στραμμένος σε κάτι που απουσιάζει: με το που κατακτηθεί το ποθούμενο, η επιθυμία σβήνει. Την επιθυμία την κρατά ζωντανή η απουσία. Γι' αυτό ο πόνος είναι αναγκαίο συστατικό του έρωτα. Τι επιθυμεί ο ερωτευμένος; Τον άλλο, ή έτσι νομίζει. Στην πραγματικότητα, ο άλλος είναι απλά ένα τέχνασμα που χρησιμοποιεί ο έρωτας για να φανερώσει στον ερωτευμένο έναν προηγουμένως άγνωστο εαυτό του. Ο έρωτας είναι μια εμπειρία αυτογνωσίας.
Στο κλασικό αυτό δοκίμιο, που ήδη συγκαταλέχτηκε από τη Modern Library στα εκατό σημαντικότερα μη λογοτεχνικά βιβλία όλων των εποχών, η Αν Κάρσον -διαπρεπής κλασική φιλόλογος και μια απ' τις κορυφαίες ποιητικές φωνές της εποχής μας- ανατέμνει το παράδοξο του έρωτα στην αρχαία σκέψη. Σ' έναν αληθινά σπάνιο συνδυασμό φιλολογικής εμβρίθειας, φιλοσοφικής οξυδέρκειας και ποιητικής ευαισθησίας, η Κάρσον ξεκινά από τη λυρική ποίηση -όπου "η φαντασία χάραξε πάνω στην ανθρώπινη επιθυμία το ομορφότερο περίγραμμα (πιστεύουν μερικοί) που θ' αποκτούσε ποτέ της"- για να καταλήξει, περνώντας από την τραγωδία και το αρχαίο μυθιστόρημα, στον Πλάτωνα, όπου ο έρωτας φανερώνεται ως "η θεμελιώδης δομή της ανθρώπινης σκέψης".
"Πρώτη η Σαπφώ αποκάλεσε τον έρωτα γλυκόπικρο. Κι όποιος έχει ερωτευτεί, δε θα διαφωνήσει μαζί της".
Ο έρωτας είναι ένα παράδοξο. Κρύβει μια υπόσχεση απόλυτης ηδονής. Όμως βιώνεται σαν πόνος. Τον πόνο τον προκαλεί η απουσία. "Υπάρχει κανένας που να επιθύμησε ποτέ αυτό που δεν απουσιάζει; Κανένας. Σ' αυτό οι Έλληνες ήταν ξεκάθαροι. Κι επινόησαν τον έρωτα για να το εκφράσουν". Ο έρωτας είναι αγώνας. Μα ο αγώνας αυτός είναι μάταιος. Γιατί ο έρωτας είναι αναγκαστικά στραμμένος σε κάτι που απουσιάζει: με το που κατακτηθεί το ποθούμενο, η επιθυμία σβήνει. Την επιθυμία την κρατά ζωντανή η απουσία. Γι' αυτό ο πόνος είναι αναγκαίο συστατικό του έρωτα. Τι επιθυμεί ο ερωτευμένος; Τον άλλο, ή έτσι νομίζει. Στην πραγματικότητα, ο άλλος είναι απλά ένα τέχνασμα που χρησιμοποιεί ο έρωτας για να φανερώσει στον ερωτευμένο έναν προηγουμένως άγνωστο εαυτό του. Ο έρωτας είναι μια εμπειρία αυτογνωσίας.
Στο κλασικό αυτό δοκίμιο, που ήδη συγκαταλέχτηκε από τη Modern Library στα εκατό σημαντικότερα μη λογοτεχνικά βιβλία όλων των εποχών, η Αν Κάρσον -διαπρεπής κλασική φιλόλογος και μια απ' τις κορυφαίες ποιητικές φωνές της εποχής μας- ανατέμνει το παράδοξο του έρωτα στην αρχαία σκέψη. Σ' έναν αληθινά σπάνιο συνδυασμό φιλολογικής εμβρίθειας, φιλοσοφικής οξυδέρκειας και ποιητικής ευαισθησίας, η Κάρσον ξεκινά από τη λυρική ποίηση -όπου "η φαντασία χάραξε πάνω στην ανθρώπινη επιθυμία το ομορφότερο περίγραμμα (πιστεύουν μερικοί) που θ' αποκτούσε ποτέ της"- για να καταλήξει, περνώντας από την τραγωδία και το αρχαίο μυθιστόρημα, στον Πλάτωνα, όπου ο έρωτας φανερώνεται ως "η θεμελιώδης δομή της ανθρώπινης σκέψης".
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Βασίλειος Π. Βερτουδάκης | Ο Έρωτας ως ηδονή και ως οδύνη | "The Athens Review of Books" | 112 | Δεκέμβριος 2019 |
Bernard Knox | Κάτω από το ηφαίστειο | "The Athens Review of Books" | 112 | Δεκέμβριος 2019 |
Ασημίνα Ξηρογιάννη | «Παρατήρηση, στοχασμός, αλλά και γοητεία και σαγήνη» | "Fractal" | Δεκέμβριος 2019 | |
Ασημίνα Ξηρογιάννη | Έρως ο γλυκόπικρος | www.diavasame.gr | Δεκέμβριος 2019 | |
Θωμάς Συμεωνίδης | Η Αν Κάρσον για την παράδοξη (αλλά όχι αρνητική) εμπειρία του έρωτα ως τυφλού σημείου | Περιοδικό "Χάρτης" | 11 | Νοέμβριος 2019 |
Ευριπίδης Γαραντούδης | Ο έρωτας, ο παντοτινός σύντροφός μας | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 28/9/2019 | |
Τίνα Μανδηλαρά | Αν Κάρσον: Πώς ερωτεύονται και γράφουν ποίηση στην αρχαία Ελλάδα | "Lifo" | 26/9/2019 | |
Μάρω Βασιλειάδου | Πόλη χωρίς έρωτα, πόλη µε ακίνητη ψυχή | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 21/7/2019 | |
Μαρία Η. Αθανασοπούλου | Γλυκύπικρον αμάχανον όρπετον | "The Books' Journal" | 100 | Ιούλιος-Αύγουστος 2019 |
Σπύρος Κιοσσές | Ο έρωτας είναι ρήμα | www.bookpress.gr | 21/6/2019 |