Βιβλίο
Αλέξανδρος Νεχαμάς
Επιμέλεια: Στέλιος Βιρβιδάκης
Μετάφραση: Βαρβάρα Σπυροπούλου
Ευθύνη Σειράς: Χάρης Βλαβιανός
Αθήνα
Νεφέλη
2001
σ. 338
Σχήμα: 24χ17
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-211-591-6
Γλώσσα πρωτοτύπου: αγγλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: The Art of Living: Socratic Reflections from Plato to Foucault
Θεωρία - Κριτική
Σημειώσεις: Η έκδοση πραγματοποιήθηκε με την οικονομική ενίσχυση του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 19.60€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 05-06-2013)
Η τέχνη του βίου: Σωκρατικοί στοχασμοί από τον Πλάτωνα στον Φουκώ
Αλέξανδρος Νεχαμάς
Επιμέλεια: Στέλιος Βιρβιδάκης
Μετάφραση: Βαρβάρα Σπυροπούλου
Ευθύνη Σειράς: Χάρης Βλαβιανός
Αθήνα
Νεφέλη
2001
σ. 338
Σχήμα: 24χ17
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-211-591-6
Γλώσσα πρωτοτύπου: αγγλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: The Art of Living: Socratic Reflections from Plato to Foucault
Θεωρία - Κριτική
Σημειώσεις: Η έκδοση πραγματοποιήθηκε με την οικονομική ενίσχυση του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 19.60€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 05-06-2013)
Περίληψη:
Στην εποχή μας η φιλοσοφία λογίζεται μάλλον ως θεωρητική επιστήμη παρά ως πρακτική ή τρόπος ζωής. Στην αρχαιότητα, ωστόσο, ο Σωκράτης εφοδίασε τους Έλληνες και τους Ρωμαίους φιλοσόφους με το πρότυπο του γνήσιου φιλοσοφικού βίου. Η ιδέα του φιλοσοφικώς ζην, και η φιλοσοφία ως τέχνη του βίου, αν και παραμελημένη σήμερα από τους επαγγελματίες φιλοσόφους, έχει επιβιώσει στο έργο μεγάλων σύγχρονων στοχαστών όπως ο Μονταίνι, ο Νίτσε και ο Φουκώ. Και οι τρεις χρησιμοποίησαν τον φιλοσοφικό στοχασμό ως ένα μέσο αυτοκαθορισμού· και οι τρεις τον αξιοποίησαν για να διερευνήσουν με ποιον τρόπο αξίζει πραγματικά να βιώνεται η ζωή. Υπέρμαχοι της ατομικότητας, αφοσιωμένοι στην ιδέα της θεμελίωσης ενός αυθεντικού και ανεπανάληπτου βίου, οι φιλόσοφοι αυτοί έγραψαν σε ένα απολύτως προσωπικό, άμεσα αναγνωρίσιμο και μοναδικό ύφος -και αυτή ακριβώς η έμφασή τους στο ύφος ήταν ο λόγος που πολλοί ομόλογοί τους τους αμφισβήτησαν, αν δεν τους απέρριψαν. Γιατί όμως, όλοι αυτοί οι φιλόσοφοι επιστρέφουν, όπως και οι αρχαίοι πρόδρομοί τους, στο σωκρατικό πρότυπο; Γιατί χρειάζονται κάποιο πρότυπο; Και γιατί ο Σωκράτης, όπως αναδεικνύεται από τους πλατωνικούς διαλόγους είναι τόσο κατάλληλος ως πρότυπο; Η απάντηση βρίσκεται στην ειρωνεία που χαρακτηρίζει το Σωκράτη σε σχέση με τους άλλους χαρακτήρες των πλατωνικών διαλόγων και σε μια μάσκα που εμποδίζει να δει κανείς τι κρύβεται πίσω της - πίσω από την ειρωνεία μπορεί να κρύβονται τα πάντα ή τίποτα. Το πώς βίωσε τη ζωή του ο Σωκράτης, τι τον ενέπνευσε ή τον βοήθησε, ποτέ δεν εξιχνιάστηκε· ποτέ δεν προτάθηκε καμιά σχετική εικασία, πειστική ή όχι. Ο Σωκράτης, παραμένει μια σιωπηλή, διφορούμενη μορφή, που επιβάλλει στους αναγνώστες, αρχίζοντας από τον ίδιο τον Πλάτωνα, να συνθέσουν τη δική τους, προσωπική εκδοχή για το πρόσωπό του.[...]
Στην εποχή μας η φιλοσοφία λογίζεται μάλλον ως θεωρητική επιστήμη παρά ως πρακτική ή τρόπος ζωής. Στην αρχαιότητα, ωστόσο, ο Σωκράτης εφοδίασε τους Έλληνες και τους Ρωμαίους φιλοσόφους με το πρότυπο του γνήσιου φιλοσοφικού βίου. Η ιδέα του φιλοσοφικώς ζην, και η φιλοσοφία ως τέχνη του βίου, αν και παραμελημένη σήμερα από τους επαγγελματίες φιλοσόφους, έχει επιβιώσει στο έργο μεγάλων σύγχρονων στοχαστών όπως ο Μονταίνι, ο Νίτσε και ο Φουκώ. Και οι τρεις χρησιμοποίησαν τον φιλοσοφικό στοχασμό ως ένα μέσο αυτοκαθορισμού· και οι τρεις τον αξιοποίησαν για να διερευνήσουν με ποιον τρόπο αξίζει πραγματικά να βιώνεται η ζωή. Υπέρμαχοι της ατομικότητας, αφοσιωμένοι στην ιδέα της θεμελίωσης ενός αυθεντικού και ανεπανάληπτου βίου, οι φιλόσοφοι αυτοί έγραψαν σε ένα απολύτως προσωπικό, άμεσα αναγνωρίσιμο και μοναδικό ύφος -και αυτή ακριβώς η έμφασή τους στο ύφος ήταν ο λόγος που πολλοί ομόλογοί τους τους αμφισβήτησαν, αν δεν τους απέρριψαν. Γιατί όμως, όλοι αυτοί οι φιλόσοφοι επιστρέφουν, όπως και οι αρχαίοι πρόδρομοί τους, στο σωκρατικό πρότυπο; Γιατί χρειάζονται κάποιο πρότυπο; Και γιατί ο Σωκράτης, όπως αναδεικνύεται από τους πλατωνικούς διαλόγους είναι τόσο κατάλληλος ως πρότυπο; Η απάντηση βρίσκεται στην ειρωνεία που χαρακτηρίζει το Σωκράτη σε σχέση με τους άλλους χαρακτήρες των πλατωνικών διαλόγων και σε μια μάσκα που εμποδίζει να δει κανείς τι κρύβεται πίσω της - πίσω από την ειρωνεία μπορεί να κρύβονται τα πάντα ή τίποτα. Το πώς βίωσε τη ζωή του ο Σωκράτης, τι τον ενέπνευσε ή τον βοήθησε, ποτέ δεν εξιχνιάστηκε· ποτέ δεν προτάθηκε καμιά σχετική εικασία, πειστική ή όχι. Ο Σωκράτης, παραμένει μια σιωπηλή, διφορούμενη μορφή, που επιβάλλει στους αναγνώστες, αρχίζοντας από τον ίδιο τον Πλάτωνα, να συνθέσουν τη δική τους, προσωπική εκδοχή για το πρόσωπό του.[...]
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Μάρκος Καρασαρίνης | Αλέξανδρος Νεχαμάς: «Εμείς οι φιλόσοφοι δεν έχουμε τη φωνή που είχαμε κάποτε» | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 26/5/2018 | ||
Joshua Landy | Μια ωραία ζωή | "The Athens Review of Books" | 20 | Ιούλιος-Αύγουστος 2011 | |
Παύλος Καλλιγάς | O μελετητής του Πλάτωνα και του Σωκράτη | "The Athens Review of Books" | 20 | Ιούλιος-Αύγουστος 2011 | |
Θανάσης Γιαλκέτσης | Ένας Έλληνας στο Πρίνστον | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "ΕΠΤΑ" | 13/2/2011 | ||
Παναγιώτης Πούλος | Υποδεχόμενοι τον Αλέξανδρο Νεχαμά | "Η Αυγή" | 6/2/2011 | ||
Γιώργος Ξενάριος | Αναζητώντας μιαν άλλη ζωή | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 522 | 8 | 3/10/2008 |