Βιβλίο
Σάτιρα φιλοσοφίας και φιλοσοφούντων
Βίων πράσις, Αναβιούντες ή Αλιεύς

Λουκιανός
Μεταφραστής: Δημήτριος Α. Χρηστίδης
Επιμελητής: Δημήτριος Α. Χρηστίδης
Αθήνα
Ελληνικά Γράμματα
2006
σ. 287
Σχήμα: 18χ12
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-442-455-9
ISBN Σετ 960-442-454-8
Γλώσσα πρωτοτύπου: αρχαία ελληνικά
Το Βήμα· Αρχαίοι Συγγραφείς
Α/Α Τόμου: 1
Αριθμός Τόμων: 1
Σημειώσεις: Επανέκδοση: "Ζήτρος", 2005. Εισαγωγή, ιστορικό σημείωμα, σημειώσεις, βιβλιογραφία: Δημήτριος Α. Χρηστίδης. Περιλαμβάνεται το πρωτότυπο κείμενο και η μετάφραση στα νέα ελληνικά. Διανεμήθηκε μαζί με "Το Βήμα" στις 31.8.2006.
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Περίληψη:

Ο πρώτος τόμος περιλαμβάνει λουκιάνεια έργα που έχουν ως κύριο θέμα τη "Σάτιρα φιλοσοφίας και φιλοσοφούντων": "Βίων πράσις" και "Αναβιούντες ή Αλιεύς". Προηγείται μια εισαγωγή, όπου παρουσιάζεται η κατάσταση της φιλοσοφίας κατά τον δεύτερο μεταχριστιανικό αιώνα, οι διάφορες απόψεις που υποστηρίχτηκαν για τη σχέση του Λουκιανού με τη φιλοσοφία, καθώς και η αντιμετώπιση των φιλοσόφων στα λουκιάνεια έργα.

Ο διάλογος "Βίων πράσις" διαδραματίζεται με σκηνικό ένα σκλαβοπάζαρο, στο οποίο ο Δίας, με τη βοήθεια του Ερμή, παρουσιάζει για πούλημα τους εκπροσώπους των σημαντικότερων φιλοσοφικών επιλογών της εποχής του Λουκιανού. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής έχει τη δυνατότητα να κάνει ερωτήσεις στον πωλούμενο φιλόσοφο σχετικά με τις γνώσεις και τις ικανότητές του, και μέσα από τη συζήτηση που ακολουθεί ο κάθε φιλόσοφος έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει τις απόψεις του και τις βασικές αρχές της διδασκαλίας του.

Στον διάλογο "Αναβιούντες ή Αλιεύς" οι φιλόσοφοι που εκτέθηκαν για πούλημα στο "Βίων πράσις" επιστρέφουν προσωρινά στη ζωή, για να τιμωρήσουν τον Λουκιανό, που τόλμησε να τους παρουσιάσει με τόσο υποτιμητικό τρόπο. Ο κατηγορούμενος συγγραφέας ζητά να δικαστεί από τη Φιλοσοφία, αλλά και από τους ίδιους τους κατηγόρους του. Στη δίκη τονίζει πως η κριτική του δεν στρεφόταν εναντίον των αρχαίων φιλοσόφων που ίδρυσαν τις επιμέρους σχολές, αλλά εναντίον των σύγχρονών του ψευτοφιλοσόφων, που με τη συμπεριφορά τους ντρόπιαζαν τις φιλοσοφικές επιλογές τις οποίες υποστήριζαν πως εκπροσωπούν.