

Μηχανή αναζήτησης
Πεζο-γραφήματα
Πεζο-γραφήματα
Μιχαήλ Μήτρας
Αθήνα
Νεφέλη
Αριθμός Έκδοσης: 1
2008
σ. 213
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-211-899-3
Σύγχρονη Ελληνική Πεζογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 15.28€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 05-01-2009)
Περίληψη:
"Καθοριστική για την επιλογή τεχνοτροπίας του συγγραφέα είναι η απουσία κάθε ουσιαστικής επικοινωνίας ανάμεσα στα πρόσωπα. Παρουσιάζεται ένας κόσμος όπου τα πρόσωπα είναι στην πραγματικότητα το περιβάλλον τους, ο σωρός ασύνδετων καθημερινών πράξεων μιας ζωής που παρελαύνει χαμένη στο πλήθος της λεπτομέρειάς της.
Επίτευγμα αποτελεί ο πλούτος και η ποικιλία των εικόνων στην απόδοση ακριβώς του όγκου της λεπτομέρειας, η ευφυία στην επιλογή τους και την ειρωνική τους αντιπαράθεση μέσα στη φαινομενική ασυναρτησία της δομής των κειμένων. Από λίγο-πολύ συμβατικές περιγραφές ή δείγματα επιμελημένης πρόζας περνάμε σε σχήματα υπαινικτικά, ελλειπτικά, σε εναλλακτικές εκδοχές περιγραφής του ίδιου αντικειμένου, σε βασανιστικές επαναλήψεις που τονίζουν και συγχρόνως αυτοαναιρούνται, σε θραύσματα λόγου. Όλες αυτές οι απόπειρες είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο περνά το μοναδικό μήνυμα, όχι όμως πριν επιδειχθούν και αποδειχθούν διάφορες οριακές δυνατότητες της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας.
Ο Μιχαήλ Μήτρας δεν μοιάζει να ακολουθεί τη μόδα και να σαλπίζει το τέλος της λογοτεχνίας. Το μήνυμά του είναι το γλωσσικό πρόβλημα μιας εποχής όπου η πολυπλοκότητα και χαοτικότητα των μεγαλουπόλεων καθιστούν τον άνθρωπο ανίκανο να συλλάβει την κατάστασή του. Με αυτή την έννοια τα κείμενα αυτά είναι αντιπροσωπευτικά μιας εποχής και διεκδικούν τη θέση τους στους αναγκαίους πειραματισμούς της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας."
Κρίτων Χουρμουζιάδης
Στο βιβλίο έχουν συγκεντρωθεί δημοσιευμένα και ανέκδοτα κείμενα πεζογραφικής φόρμας του συγγραφέα, ο οποίος παράλληλα γράφει ποίηση και "ζωγραφίζει" οπτικά ποιήματα. Ο τόμος καλύπτει την περίοδο 1972-2006.
Από χρόνια η κριτική έχει επισημάνει ότι ο Μ.Μ. υιοθετώντας μια εικονοκλαστική γραφή δεν ακολουθεί τις συμβατικές μορφές αφήγησης, επειδή προφανώς θεωρεί ότι αυτές δεν μπορούν να αποδώσουν τη σύγχρονη πολυδιάστατη πραγματικότητα. Μια "στάση" που τον συνδέει βέβαια με το μοντερνιστικό κίνημα του 20ού αιώνα και με όσους δείχνουν να πιστεύουν ότι οι βασικές του αρχές ισχύουν και σήμερα, δηλ. την εποχή του "μεταμοντερνισμού", όπως έχει χαρακτηρισθεί αυτή από καιρό.
"Καθοριστική για την επιλογή τεχνοτροπίας του συγγραφέα είναι η απουσία κάθε ουσιαστικής επικοινωνίας ανάμεσα στα πρόσωπα. Παρουσιάζεται ένας κόσμος όπου τα πρόσωπα είναι στην πραγματικότητα το περιβάλλον τους, ο σωρός ασύνδετων καθημερινών πράξεων μιας ζωής που παρελαύνει χαμένη στο πλήθος της λεπτομέρειάς της.
Επίτευγμα αποτελεί ο πλούτος και η ποικιλία των εικόνων στην απόδοση ακριβώς του όγκου της λεπτομέρειας, η ευφυία στην επιλογή τους και την ειρωνική τους αντιπαράθεση μέσα στη φαινομενική ασυναρτησία της δομής των κειμένων. Από λίγο-πολύ συμβατικές περιγραφές ή δείγματα επιμελημένης πρόζας περνάμε σε σχήματα υπαινικτικά, ελλειπτικά, σε εναλλακτικές εκδοχές περιγραφής του ίδιου αντικειμένου, σε βασανιστικές επαναλήψεις που τονίζουν και συγχρόνως αυτοαναιρούνται, σε θραύσματα λόγου. Όλες αυτές οι απόπειρες είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο περνά το μοναδικό μήνυμα, όχι όμως πριν επιδειχθούν και αποδειχθούν διάφορες οριακές δυνατότητες της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας.
Ο Μιχαήλ Μήτρας δεν μοιάζει να ακολουθεί τη μόδα και να σαλπίζει το τέλος της λογοτεχνίας. Το μήνυμά του είναι το γλωσσικό πρόβλημα μιας εποχής όπου η πολυπλοκότητα και χαοτικότητα των μεγαλουπόλεων καθιστούν τον άνθρωπο ανίκανο να συλλάβει την κατάστασή του. Με αυτή την έννοια τα κείμενα αυτά είναι αντιπροσωπευτικά μιας εποχής και διεκδικούν τη θέση τους στους αναγκαίους πειραματισμούς της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας."
Κρίτων Χουρμουζιάδης
Στο βιβλίο έχουν συγκεντρωθεί δημοσιευμένα και ανέκδοτα κείμενα πεζογραφικής φόρμας του συγγραφέα, ο οποίος παράλληλα γράφει ποίηση και "ζωγραφίζει" οπτικά ποιήματα. Ο τόμος καλύπτει την περίοδο 1972-2006.
Από χρόνια η κριτική έχει επισημάνει ότι ο Μ.Μ. υιοθετώντας μια εικονοκλαστική γραφή δεν ακολουθεί τις συμβατικές μορφές αφήγησης, επειδή προφανώς θεωρεί ότι αυτές δεν μπορούν να αποδώσουν τη σύγχρονη πολυδιάστατη πραγματικότητα. Μια "στάση" που τον συνδέει βέβαια με το μοντερνιστικό κίνημα του 20ού αιώνα και με όσους δείχνουν να πιστεύουν ότι οι βασικές του αρχές ισχύουν και σήμερα, δηλ. την εποχή του "μεταμοντερνισμού", όπως έχει χαρακτηρισθεί αυτή από καιρό.
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Ελπίδα Πασαμιχάλη | Μηχανή αναζήτησης | "Book Bar" | 26/12/2011 | |
Ελπίδα Πασαμιχάλη | Μηχανή αναζήτησης | Περιοδικό "Μανδραγόρας" | 42 | Μάιος 2010 |
Ελισάβετ Αρσενίου | Βρέθηκαν άπειρα αποτελέσματα | Περιοδικό "Εντευκτήριο" | 89 | Απρίλιος-Ιούνιος 2010 |
Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης | Μηχανή αναζήτησης | "Το Ποντίκι"/ "Βιβλιοπόντικας" | 13 | 17/12/2009 |
Σταύρος Σταυρόπουλος | Τέσσερις διαφορετικές εκδοχές της ίδιας αθωότητας | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 581 | 4/12/2009 |
Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης | Μηχανή αναζήτησης | "Το Ποντίκι" | 1/10/2009 | |
Μάκης Πανώριος | Πλούτος φραστικών σπαραγμάτων | "Η Καθημερινή" | 21/7/2009 | |
Μαρία Μοίρα | Οι ατίθασες λέξεις και ο επίμονος γραφέας | "Η Αυγή" | 5/7/2009 | |
Αντιγόνη Κατσαδήμα | Ποιητική μηχανή | Περιοδικό "Διαβάζω" | 497 | Ιούνιος 2009 |
Χρίστος Παπαγεωργίου | Ιστορικός μεταμοντερνισμός | Περιοδικό "(δε)κατα" | 18 | Καλοκαίρι 2009 |
Δημοσθένης Κούρτοβικ | Φιλόσοφοι και ποιητές | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 23/5/2009 | |
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου | Ιστορικός μοντερνισμός | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "7: Τέχνες και Ζωή" | 386 | 12/4/2009 |
"Βιτρίνα" | Μηχανή αναζήτησης | Περιοδικό "Index" | 28 | Φεβρουάριος 2008 |