

Rosebud: η ζωή του Όρσον Γουέλς
Ντέιβιντ Τόμσον
Μετάφραση: Δημήτρης Νόλλας
Αθήνα
Πάπυρος Εκδοτικός Οργανισμός
Αριθμός Έκδοσης: 1
2009
σ. 525
Σχήμα: 23χ16
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-486-001-2
Γλώσσα πρωτοτύπου: αγγλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Rosebud: The Story of Orson Welles
Βιογραφίες
Κυκλοφορεί
Τιμή: 24.45€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 22-09-2009)
Περίληψη:
Στα δύο του χρόνια ήξερε να διαβάζει, στα τρία του έπαιζε πιάνο και στα έξι του σκηνοθετούσε Σαίξπηρ. Λίγα χρόνια αργότερα, θα ξεκινήσει την καριέρα του παίζοντας στο θέατρο, διασκευάζοντας Σαίξπηρ και σκηνοθετώντας πρωτοποριακές θεατρικές παραστάσεις. Θα γίνει από τους πρώτους ολοκληρωμένους κινηματογραφικούς δημιουργούς, όντας ο ίδιος σεναριογράφος, σκηνοθέτης και ηθοποιός των ταινιών του. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία "Πολίτης Κέιν" συμπυκνώνει πρώιμα όλη την καλλιτεχνική του ιδιοφυΐα και αναγγέλλει τη μετέπειτα πορεία του: ιλιγγιωδώς μοντέρνα και πρωτοποριακή, η ταινία που εξακολουθεί να διδάσκεται και να αναλύεται στις σχολές κινηματογράφου γνώρισε την καταξίωση των κριτικών αλλά και την εμπορική αποτυχία.
Αυτή θα είναι, λίγο ως πολύ, η μοίρα των ταινιών του Γουέλς: ένας σύγχρονος κλασικός του κινηματογράφου, που στην εποχή του δοξάστηκε από τους κριτικούς, αγνοήθηκε από το κοινό, θαυμάστηκε αλλά και αποβλήθηκε από το κινηματογραφικό κατεστημένο. Η ζωική του δύναμη και η μοναδική του γοητεία έφερνε γύρω του ισχυρούς φίλους και μοιραίες γυναίκες. Πολλοί πιστεύουν πως υπήρξε ο σημαντικότερος και αυθεντικότερος όλων των δημιουργών του αμερικάνικου κινηματογράφου. Άλλοι μιλούν για έναν μεγαλοφυή νάρκισσο με αυτοκαταστροφικές διαθέσεις και ημιτελή έργα.
Ο συγγραφέας Ντέιβιντ Τόμσον -καθηγητής κινηματογράφου και ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κριτικούς- μας μεταφέρει στα πλατό όπου γυρίστηκαν γνωστές ταινίες του Γουέλς ("Οι υπέροχοι Άμπερσον", "Η κυρία από τη Σαγκάη", "Μάκβεθ", "Οθέλλος") και, συνομιλώντας με έναν φανταστικό εκδότη, παραθέτει λεπτομερείς πληροφορίες για τα παρασκήνια των γυρισμάτων, τη σχέση του Γουέλς με τους συνεργάτες του αλλά και τη συναρπαστική ζωή του βραβευμένου σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή.
Στα δύο του χρόνια ήξερε να διαβάζει, στα τρία του έπαιζε πιάνο και στα έξι του σκηνοθετούσε Σαίξπηρ. Λίγα χρόνια αργότερα, θα ξεκινήσει την καριέρα του παίζοντας στο θέατρο, διασκευάζοντας Σαίξπηρ και σκηνοθετώντας πρωτοποριακές θεατρικές παραστάσεις. Θα γίνει από τους πρώτους ολοκληρωμένους κινηματογραφικούς δημιουργούς, όντας ο ίδιος σεναριογράφος, σκηνοθέτης και ηθοποιός των ταινιών του. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία "Πολίτης Κέιν" συμπυκνώνει πρώιμα όλη την καλλιτεχνική του ιδιοφυΐα και αναγγέλλει τη μετέπειτα πορεία του: ιλιγγιωδώς μοντέρνα και πρωτοποριακή, η ταινία που εξακολουθεί να διδάσκεται και να αναλύεται στις σχολές κινηματογράφου γνώρισε την καταξίωση των κριτικών αλλά και την εμπορική αποτυχία.
Αυτή θα είναι, λίγο ως πολύ, η μοίρα των ταινιών του Γουέλς: ένας σύγχρονος κλασικός του κινηματογράφου, που στην εποχή του δοξάστηκε από τους κριτικούς, αγνοήθηκε από το κοινό, θαυμάστηκε αλλά και αποβλήθηκε από το κινηματογραφικό κατεστημένο. Η ζωική του δύναμη και η μοναδική του γοητεία έφερνε γύρω του ισχυρούς φίλους και μοιραίες γυναίκες. Πολλοί πιστεύουν πως υπήρξε ο σημαντικότερος και αυθεντικότερος όλων των δημιουργών του αμερικάνικου κινηματογράφου. Άλλοι μιλούν για έναν μεγαλοφυή νάρκισσο με αυτοκαταστροφικές διαθέσεις και ημιτελή έργα.
Ο συγγραφέας Ντέιβιντ Τόμσον -καθηγητής κινηματογράφου και ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κριτικούς- μας μεταφέρει στα πλατό όπου γυρίστηκαν γνωστές ταινίες του Γουέλς ("Οι υπέροχοι Άμπερσον", "Η κυρία από τη Σαγκάη", "Μάκβεθ", "Οθέλλος") και, συνομιλώντας με έναν φανταστικό εκδότη, παραθέτει λεπτομερείς πληροφορίες για τα παρασκήνια των γυρισμάτων, τη σχέση του Γουέλς με τους συνεργάτες του αλλά και τη συναρπαστική ζωή του βραβευμένου σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή.
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Τάσος Γουδέλης | Όρσον Γουέλς. Στη σκιά του ειδώλου | "Η Αυγή" | 6/6/2010 | |
Ποιον παριστάνω σήμερα; | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 13/3/2010 | ||
Τέα Βασιλειάδου | Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | "Ημερησία" | 9/1/2010 | |
Δώρα Αναγνωστοπούλου | Ο Όρσον Γουέλς στο ψυχαναλυτικό ντιβάνι | "The Athens Review of Books" | 3 | Ιανουάριος 2010 |
Χαρίκλεια Γ. Δημακοπούλου | Όρσον Ουέλς | "Εστία" | 24/12/2009 | |
Λίλυ Εξαρχοπούλου | Η βουλιμική ενέργεια του Όρσον Γουέλς | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 584 | 23/12/2009 |
Παρή Σπίνου | Όταν η Σαγκάν «συνάντησε» τον Κύρκο | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "7: Τέχνες και Ζωή" | 422 | 20/12/2009 |
Πέτρος Τατσόπουλος | Ιδιοφυής τσαρλατάνος | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 19/12/2009 | |
Μυρτώ Τσελέντη | Πορτρέτο μιας ιδιοφυΐας | "Ο Κόσμος του Επενδυτή"/ Ένθετο "Culture" | 19/12/2009 | |
Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης | Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | "Το Ποντίκι"/ "Βιβλιοπόντικας" | 13 | 17/12/2009 |
Άντυ Δημοπούλου | Θαυμαστά ταξίδια στα κρυστάλλινα σύνορα της αυθεντικότητας | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 583 | 17/12/2009 |
Νέστορας Πουλάκος | Rosebud: η ζωή του Όρσον Γουέλς | "Απογευματινή" | 15/12/2009 | |
Ηλίας Κ. Μαγκλίνης | Ο μεγαλοφυής που θάφτηκε στον εγωισμό του | "Η Καθημερινή"/ "Ειδική Έκδοση" | 13/12/2009 | |
Πέτρος Τατσόπουλος | Χαρισματικά μυαλά, μπερδεμένες ζωές | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 12/12/2009 | |
Κωστής Παπαγιώργης | Το άλογο μασάει καπέλο | "Lifo" | 182 | 3/12/2009 |
Σωτήρης Βανδώρος | Ιδιαίτεροι άνθρωποι, συναρπαστικοί βίοι | "Book Press" | 4 | Δεκέμβριος 2009 |
Κατερίνα Σχινά | Βίοι αγίων και δαιμόνων | "Lifo" | 180 | 19/11/2009 |
Γιόλα Αργυροπούλου-Παπαδοπούλου | Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | Περιοδικό "Τηλέραμα" | 7/11/2009 | |
Γιάννης Ζουμπουλάκης | Η αποδόμηση του Όρσον Ουέλς | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 1/11/2009 | |
Αγγελική Μπιρμπίλη | Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | "Athens Voice" | 275 | 15/10/2009 |
Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | "Lifo" | 175 | 15/10/2009 | |
Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης | Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | "Το Ποντίκι" | 15/10/2009 | |
"Βιτρίνα" | Rosebud: Η ζωή του Όρσον Ουέλς | Περιοδικό "Index" |