

Πέρα από την ενοχή και την εξιλέωση
Απόπειρες ενός εκμηδενισμένου να υπερβεί το ανυπέρβλητο
Απόπειρες ενός εκμηδενισμένου να υπερβεί το ανυπέρβλητο
Ζαν Αμερύ
Μετάφραση: Γιάννης Καλιφατίδης
Αθήνα
Άγρα
Αριθμός Έκδοσης: 1
2010
σ. 275
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-325-878-0
Γλώσσα πρωτοτύπου: γερμανικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Jenseits von Schuld und Sühne: Bewältigungsversuch eines Überwältigten
Σημειώσεις: Σημειώσεις: Γιάννης Καλιφατίδης.
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 17.16€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 02-12-2010)
Περίληψη:
"Το γεγονός ότι μόνο εγώ γνώριζα και ακόμη γνωρίζω την ηθική αλήθεια των χτυπημάτων, που βουίζουν μέχρι σήμερα μες στο κεφάλι μου, με καθιστά πολύ πιο αρμόδιο ως κριτή εν συγκρίσει όχι μόνο με τον δράστη αλλά και με την κοινωνία, η οποία δεν νοιάζεται παρά μόνο για την επιβίωσή της".
Το 1964, με αφορμή τις δίκες για τα εγκλήματα του Άουσβιτς στη Φρανκφούρτη, ο Αυστροεβραίος Ζαν Αμερύ έσπασε τη σιωπή είκοσι χρόνων, νιώθοντας επιτακτική μέσα του την ανάγκη να καταθέσει τους στοχασμούς που είχε αντλήσει από την προσωπική εμπειρία του ως θύμα και επιζών της ναζιστικής κτηνωδίας. Μαζί με τον Πρίμο Λέβι έδωσαν τον πιο νηφάλιο στοχασμό πάνω στη Σοά.
Τα πέντε δοκίμια εκδόθηκαν το 1966, καθιερώνοντας τον Αμερύ ως έναν από τους μεγαλύτερους στοχαστές του γερμανόφωνου χώρου. Στα αυτοβιογραφικά του δοκίμια, αυτό που τον απασχολεί είναι μάλλον η θέση του θύματος, η οποία κατά τον ίδιο παραμένει αμετάβλητη ακόμα και μετά τον πόλεμο, σε μια εποχή όπου το δικαίωμα στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ηχεί παράταιρο μπροστά στην ανάγκη για "υπέρβαση του παρελθόντος" κατά την πραγμάτωση του "οικονομικού θαύματος".
Επιχειρώντας μια φαινομενολογική ανάλυση των θυμάτων του ναζισμού, ο συγγραφέας έρχεται να φωτίσει τη θέση του διανοούμενου στο Άουσβιτς, υπό συνθήκες όπου το πνεύμα φτάνει στα όριά του και αποτυγχάνει να συνδράμει τον πνευματικό άνθρωπο, ενώ συγχρόνως αποδεικνύεται μάλλον αυτοκαταστροφικό για τον ίδιο, καθώς η κληρονομιά του ευρωπαϊκού πολιτισμού δεν του προσφέρει το παραμικρό στήριγμα. Με προκλητική νηφαλιότητα, και χωρίς ίχνος συγκινησιακής φόρτισης, καταπιάνεται με το ζήτημα του βασανισμού, υποστηρίζοντας ότι εκείνος που έχει μαρτυρήσει χάνει το δικαίωμα να ορίζει το σώμα του και συγχρόνως την εμπιστοσύνη του στον κόσμο. Σε ό,τι αφορά το ρόλο της πατρίδας, ο Αμερύ αναλύει σε βάθος τη θέση του εκπατρισμένου: η στέρηση της πατρίδας εκτοπίζει κάθε αίσθημα ασφάλειας και στοιχειώνει τον εκδιωγμένο με την επίγνωση ότι ο οικείος του τόπος τον έχει εγκαταλείψει για πάντα. Στο δοκίμιο "Η αναγκαιότητα και η αδυνατότητα να είσαι Εβραίος" καταπιάνεται με την εβραϊκή ιδιότητα ως αναγκαία μα και αδύνατη επιλογή. Ως άθρησκος και αφομοιωμένος Εβραίος, υποστηρίζει ότι έχει τη μοίρα μα και το καθήκον να είναι Εβραίος όσο εξακολουθεί να υπάρχει έστω και ένας αντισημίτης.
Η έκδοση συνοδεύεται από δύο λαμπρά δοκίμια του W. G. Sebald: "Η απώλεια της πατρίδας: ο J. Amery και η Αυστρία" και "Jean Amery και Primo Levi", καθώς και από αναλυτικές σημειώσεις του μεταφραστή.
"Το γεγονός ότι μόνο εγώ γνώριζα και ακόμη γνωρίζω την ηθική αλήθεια των χτυπημάτων, που βουίζουν μέχρι σήμερα μες στο κεφάλι μου, με καθιστά πολύ πιο αρμόδιο ως κριτή εν συγκρίσει όχι μόνο με τον δράστη αλλά και με την κοινωνία, η οποία δεν νοιάζεται παρά μόνο για την επιβίωσή της".
Το 1964, με αφορμή τις δίκες για τα εγκλήματα του Άουσβιτς στη Φρανκφούρτη, ο Αυστροεβραίος Ζαν Αμερύ έσπασε τη σιωπή είκοσι χρόνων, νιώθοντας επιτακτική μέσα του την ανάγκη να καταθέσει τους στοχασμούς που είχε αντλήσει από την προσωπική εμπειρία του ως θύμα και επιζών της ναζιστικής κτηνωδίας. Μαζί με τον Πρίμο Λέβι έδωσαν τον πιο νηφάλιο στοχασμό πάνω στη Σοά.
Τα πέντε δοκίμια εκδόθηκαν το 1966, καθιερώνοντας τον Αμερύ ως έναν από τους μεγαλύτερους στοχαστές του γερμανόφωνου χώρου. Στα αυτοβιογραφικά του δοκίμια, αυτό που τον απασχολεί είναι μάλλον η θέση του θύματος, η οποία κατά τον ίδιο παραμένει αμετάβλητη ακόμα και μετά τον πόλεμο, σε μια εποχή όπου το δικαίωμα στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ηχεί παράταιρο μπροστά στην ανάγκη για "υπέρβαση του παρελθόντος" κατά την πραγμάτωση του "οικονομικού θαύματος".
Επιχειρώντας μια φαινομενολογική ανάλυση των θυμάτων του ναζισμού, ο συγγραφέας έρχεται να φωτίσει τη θέση του διανοούμενου στο Άουσβιτς, υπό συνθήκες όπου το πνεύμα φτάνει στα όριά του και αποτυγχάνει να συνδράμει τον πνευματικό άνθρωπο, ενώ συγχρόνως αποδεικνύεται μάλλον αυτοκαταστροφικό για τον ίδιο, καθώς η κληρονομιά του ευρωπαϊκού πολιτισμού δεν του προσφέρει το παραμικρό στήριγμα. Με προκλητική νηφαλιότητα, και χωρίς ίχνος συγκινησιακής φόρτισης, καταπιάνεται με το ζήτημα του βασανισμού, υποστηρίζοντας ότι εκείνος που έχει μαρτυρήσει χάνει το δικαίωμα να ορίζει το σώμα του και συγχρόνως την εμπιστοσύνη του στον κόσμο. Σε ό,τι αφορά το ρόλο της πατρίδας, ο Αμερύ αναλύει σε βάθος τη θέση του εκπατρισμένου: η στέρηση της πατρίδας εκτοπίζει κάθε αίσθημα ασφάλειας και στοιχειώνει τον εκδιωγμένο με την επίγνωση ότι ο οικείος του τόπος τον έχει εγκαταλείψει για πάντα. Στο δοκίμιο "Η αναγκαιότητα και η αδυνατότητα να είσαι Εβραίος" καταπιάνεται με την εβραϊκή ιδιότητα ως αναγκαία μα και αδύνατη επιλογή. Ως άθρησκος και αφομοιωμένος Εβραίος, υποστηρίζει ότι έχει τη μοίρα μα και το καθήκον να είναι Εβραίος όσο εξακολουθεί να υπάρχει έστω και ένας αντισημίτης.
Η έκδοση συνοδεύεται από δύο λαμπρά δοκίμια του W. G. Sebald: "Η απώλεια της πατρίδας: ο J. Amery και η Αυστρία" και "Jean Amery και Primo Levi", καθώς και από αναλυτικές σημειώσεις του μεταφραστή.
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
"ο βιβλιοθηκάριος της Αυγής" | Ιστορίες αντίστασης | "Η Αυγή" | 24/2/2013 | |
Λάμπρος Σκουζάκης | Πέρα από την ενοχή και την εξιλέωση | "Πανδοχείο" | 16/4/2012 | |
Σάββας Μιχαήλ | Η δικαιοσύνη των εκμηδενισμένων | Περιοδικό "Νέα Εστία" | 1853 | Απρίλιος 2012 |
Δημήτρης Ελευθεράκης | Πέρα από την ενοχή και την εξιλέωση | Περιοδικό "Νέα Ευθύνη" | 9 | Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2012 |
Αλεξάνδρα Δεληγιώργη | Αποικίες τιμωρημένων | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 677 | 15/10/2011 |
Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου | Ζαν Αμερύ: Ο σκοτεινός δρόμος προς την ελευθερία | "The Athens Review of Books" | 21 | Σεπτέμβριος 2011 |
Γιάννης Ασδραχάς | Η αυτοβιογραφία Εβραίου διανοούμενου που διασώθηκε από το κρεματόριο του Άουσβιτς | "Εξπρές" | 12/6/2011 | |
Κωστής Παπαγιώργης | Η Σοά και η ανάκτηση της μνήμης | "Lifo" | 252 | 9/6/2011 |
Κωστής Παπαγιώργης | Ενοχή και την εξιλέωση | "Ο Κόσμος του Επενδυτή" | 14/4/2011 | |
Σπύρος Γιανναράς | Ερωτήματα ενώπιον του Κακού | "Η Καθημερινή" | 5/3/2011 | |
Χαρίκλεια Γ. Δημακοπούλου | Πέρα από την ενοχή και την εξιλέωση | "Εστία" | 5/3/2011 | |
Δημήτρης Αναστασόπουλος | Το Άουσβιτς πέρα από το συρματόπλεγμα | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "ΕΠΤΑ" | 6/2/2011 | |
Κατερίνα Σχινά | Απόπειρες υπέρβασης του ανυπέρβλητου | "The Books' Journal" | 4 | Φεβρουάριος 2011 |
Οντέτ Βαρών - Βασάρ | Ο διανοούμενος στο στρατόπεδο συγκέντρωσης | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 23/1/2011 | |
Μαρία Δρουκοπούλου | Καυτό Μελάνι | "Lifo" | 229 | 16/12/2010 |