

Σάββατο
Γιώργος Χρονάς
Αθήνα
Οδός Πανός - Σιγαρέτα
Αριθμός Έκδοσης: 1
2011
σ. 302
Σχήμα: 24χ17
Δέσιμο: Σκληρό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-477-047-2
Κυκλοφορεί
Τιμή: 20.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 04-04-2011)
Περίληψη:
Αν θα θέλατε να συναντήσετε μια λαϊκή τραγουδίστρια με επιδερμίδα ρυζιού (Καίτη Ντάλη), την ελληνίδα Λόρι Άντερσον ή την κατ' άλλους θηλυκή εκδοχή τού Μάνου Χατζιδάκι στην μελωδικότητα (Λένα Πλάτωνος), έναν ήρωα της μεταμόρφωσης και της νύχτας (Θωμάς Κοροβίνης), ή μια συγγραφέα πολυσχιδών μυθιστορημάτων σαν πάνω σε χειροποίητη περγαμηνή (Ζυράννα Ζατέλη), τότε δεν θα είχατε παρά αν επισκεφθείτε τον Γιώργο Χρονά, μόνο και μόνο για να τοποθετήσει σωστά τον οφθαλμό σας πάνω στον μαγικό φανό της τέχνης του. Πολλοί λένε ότι ο Γιώργος Χρονάς απλώνει έναν υπερβολικά μεγάλο ορίζοντα πίσω από τα θέματά του, ότι η τέχνη του -τέχνη εν τέλει υπνωτιστού- διευρύνει την απόσταση ανάμεσα στον θεατή και στο αντικείμενο τόσο, ώστε η υγρασία ας πούμε ή η ομίχλη που επισκέπτεται συχνά το έργο του, να μην είναι πια η ομίχλη της Μίκρας ή η υγρασία του Βαρδάρη, αλλά μια ακόμα έξυπνη χωροθέτηση του απείρου, όπου το παλιό τραμ του Περάματος μέσω της οδού Μαντάμ Κιουρί μπορεί να συναντήσει τους λόφους τους αγαπημένου του Τουρίνου και η τραγουδίστρια Λιλή να περάσει μέσα απ' το κοινό τής κατάμεστης ταβέρνας για να κουβεντιάσει στα όρθια, στο διάλειμμα, με τους Velvet Underground.
Πάντα μου πίστευα ότι τα σαββατόβραδα δεν είναι ένα καπρίτσιο των εργοδοτών και των μεγαλοβιομηχνάνων για να κρατήσουν ψηλά και με το αζημίωτο τον ήλιο στον ουρανό της νυχτερινής βάρδιας, μια τροπολογία της Βουλής για το εξασθενημένο κατά κεφαλήν εισόδημα, μια συμφωνία αντιτράστ για το αλκοόλ και τα προϊόντα καπνού.
Άκαρπες ή κουραστικές, βιαστικές ή μακρόσυρτες, οι Πέμπτες και οι Παρασκευέ�� εξαφανίζονται απ' το ημερολόγιο και πεθαίνουν ασυζητητί μόλις ο ήλιος αγγίξει τα βουνά πάνω απ' τον κόλπο της Ελευσίνας, μην περιμένοντας από κανένα μπαρ ή κάποιο αργοπορημένο φροντιστήριο αγγλικών να τις ζωντανέψει.
Μοιάζοντας σ' αυτό πιο πολύ με τ' αεροπλάνα, που αν και πετάνε ψηλά, πάνω απ' τη σκόνη και τη γη, η γυαλιστερή τους άτρακτος με την πτώση του ήλιου γίνεται αόρατη, ένα με το πηχτό σκοτάδι, αντιληπτό μόνο απ' τον ραδιοφάρο του αεροδιαδρόμου της Αίγινας και τα νυχτοπούλια που φωλιάζουν στις δεντροστοιχίες του ΠΙΚΠΑ.
Χάρης Μεγαλυνός
Αν θα θέλατε να συναντήσετε μια λαϊκή τραγουδίστρια με επιδερμίδα ρυζιού (Καίτη Ντάλη), την ελληνίδα Λόρι Άντερσον ή την κατ' άλλους θηλυκή εκδοχή τού Μάνου Χατζιδάκι στην μελωδικότητα (Λένα Πλάτωνος), έναν ήρωα της μεταμόρφωσης και της νύχτας (Θωμάς Κοροβίνης), ή μια συγγραφέα πολυσχιδών μυθιστορημάτων σαν πάνω σε χειροποίητη περγαμηνή (Ζυράννα Ζατέλη), τότε δεν θα είχατε παρά αν επισκεφθείτε τον Γιώργο Χρονά, μόνο και μόνο για να τοποθετήσει σωστά τον οφθαλμό σας πάνω στον μαγικό φανό της τέχνης του. Πολλοί λένε ότι ο Γιώργος Χρονάς απλώνει έναν υπερβολικά μεγάλο ορίζοντα πίσω από τα θέματά του, ότι η τέχνη του -τέχνη εν τέλει υπνωτιστού- διευρύνει την απόσταση ανάμεσα στον θεατή και στο αντικείμενο τόσο, ώστε η υγρασία ας πούμε ή η ομίχλη που επισκέπτεται συχνά το έργο του, να μην είναι πια η ομίχλη της Μίκρας ή η υγρασία του Βαρδάρη, αλλά μια ακόμα έξυπνη χωροθέτηση του απείρου, όπου το παλιό τραμ του Περάματος μέσω της οδού Μαντάμ Κιουρί μπορεί να συναντήσει τους λόφους τους αγαπημένου του Τουρίνου και η τραγουδίστρια Λιλή να περάσει μέσα απ' το κοινό τής κατάμεστης ταβέρνας για να κουβεντιάσει στα όρθια, στο διάλειμμα, με τους Velvet Underground.
Πάντα μου πίστευα ότι τα σαββατόβραδα δεν είναι ένα καπρίτσιο των εργοδοτών και των μεγαλοβιομηχνάνων για να κρατήσουν ψηλά και με το αζημίωτο τον ήλιο στον ουρανό της νυχτερινής βάρδιας, μια τροπολογία της Βουλής για το εξασθενημένο κατά κεφαλήν εισόδημα, μια συμφωνία αντιτράστ για το αλκοόλ και τα προϊόντα καπνού.
Άκαρπες ή κουραστικές, βιαστικές ή μακρόσυρτες, οι Πέμπτες και οι Παρασκευέ�� εξαφανίζονται απ' το ημερολόγιο και πεθαίνουν ασυζητητί μόλις ο ήλιος αγγίξει τα βουνά πάνω απ' τον κόλπο της Ελευσίνας, μην περιμένοντας από κανένα μπαρ ή κάποιο αργοπορημένο φροντιστήριο αγγλικών να τις ζωντανέψει.
Μοιάζοντας σ' αυτό πιο πολύ με τ' αεροπλάνα, που αν και πετάνε ψηλά, πάνω απ' τη σκόνη και τη γη, η γυαλιστερή τους άτρακτος με την πτώση του ήλιου γίνεται αόρατη, ένα με το πηχτό σκοτάδι, αντιληπτό μόνο απ' τον ραδιοφάρο του αεροδιαδρόμου της Αίγινας και τα νυχτοπούλια που φωλιάζουν στις δεντροστοιχίες του ΠΙΚΠΑ.
Χάρης Μεγαλυνός
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Κώστας Παπαθανασίου | Σάββατο | Περιοδικό "Οδός Πανός" | 157 | Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2012 |
Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης | Σάββατο | diastixo.gr | 18/7/2012 | |
Ελένη Γκίκα | Στο εργαστήρι του συγγραφέα | "Έθνος" | 11/3/2012 | |
Βιβή Ζωγράφου | Κείμενα αισθαντικά | "Η Αυγή" | 2/10/2011 | |
Αθανάσιος Οικονόμου | Σάββατο | Περιοδικό "Οδός Πανός" | 154 | Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2011 |
Γιάννης Τριανταφύλλου | Σελίδες βουτηγμένες στην άμμο και τη φαντασία | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 667 | 6/8/2011 |
Θανάσης Θ. Νιάρχος | Μια συνειδητά μισοκατεστραμμένη τοιχογραφία | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 661 | 25/6/2011 |
Κωνσταντίνος B. Μπούρας | Η σοφία της λακωνικότητας | Περιοδικό "Κουκούτσι" | 4 | Καλοκαίρι-Φθινόπωρο 2011 |
Ντίνος Σιώτης | Μερικά καλά βιβλία | Περιοδικό "(δε)κατα" | 26 | Καλοκαίρι 2011 |
Λίνα Παπαδάκη | Σάββατο | www.protagon.gr | 7/5/2011 | |
Σταυρούλα Παπασπύρου | Όταν η Μπίλι Χολιντέι συνάντησε τον Άκη Πάνου | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "ΕΠΤΑ" | 23/4/2011 | |
Ανταίος Χρυσοστομίδης | Ελληνικά κείμενα | "Η Αυγή" | 17/4/2011 | |
Βασίλης Ν. Πης | Σάββατο | Περιοδικό "Οδός Πανός" | 153 | Απρίλιος-Σεπτέμβριος 2011 |