

Ο χάρτης και η επικράτεια
Μυθιστόρημα
Μυθιστόρημα
Μισέλ Ουελμπέκ
Μετάφραση: Λίνα Σιπητάνου
Αθήνα
Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Αριθμός Έκδοσης: 1
2011
σ. 419
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-05-1517-6
Γλώσσα πρωτοτύπου: γαλλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: La carte et le territoire
Ξένη Πεζογραφία
Βραβεία:
Prix Goncourt 2010
Prix Goncourt 2010
Κυκλοφορεί
Τιμή: 23.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 15-04-2013)
Περίληψη:
"Άρπαξε μια σπάτουλα, έβγαλε το μάτι του Ντάμιεν Χερστ, διεύρυνε το άνοιγμα με προσπάθεια - ήταν ένας καμβάς από σφιχτές ίνες λιναριού, πολύ ανθεκτικός. Αρπάζοντας τον κολλώδη καμβά με το ένα χέρι, τον έσκισε με μια κίνηση, αποσταθεροποιώντας το καβαλέτο που σωριάστηκε καταγής."
Ο Μισέλ Ουελμπέκ, ποιητής, μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος και κινηματογραφιστής, έγινε γνωστός με το μυθιστόρημα "Επέκταση του πεδίου της πάλης" και, ιδίως, με τα "Στοιχειώδη σωματίδια" τη δεκαετία του 1990. "Ο χάρτης και η επικράτεια" είναι το πέμπτο του μυθιστόρημα και απέσπασε τη σημαντικότερη γαλλική διάκριση για τη λογοτεχνία, το βραβείο Γκονκούρ, το 2010.
Κεντρικό πρόσωπο είναι ο μονήρης καλλιτέχνης Ζεντ Μαρτέν. Παρακολουθούμε τις σημαντικές στιγμές της βιογραφίας του, την επαγγελματική του πορεία, τη σχέση του με τις γυναίκες, με τον πατέρα του και με το κύκλωμα της τέχνης. Μια από αυτές τις στιγμές είναι η στροφή του από τη φωτογραφία στη ζωγραφική. Για τον κατάλογο της έκθεσης ζητά από τον συγγραφέα Μισέλ Ουελμπέκ να γράψει ένα κείμενο και έτσι ξεκινά μια σχέση, η οποία θα μπορούσε να εξελιχθεί σε φιλία, εάν δεν τη διέκοπτε η άγρια δολοφονία του συγγραφέα.
Μέσα από τη ζωή του Ζεντ, ο σύγχρονος δυτικός κόσμος παρουσιάζεται υπό το πρίσμα του τεχνητού, του κατασκευασμένου, του μαζικού και προτυποποιημένου, το άτομο ορίζεται ως τηλεθεατής, καταναλωτής, πελάτης, τουρίστας, χρήστης του ίντερνετ. Μόνο στο έργο τέχνης αποδίδεται η ιδιότητα του φορέα αλήθειας- το έργο τέχνης μένει ανεπηρέαστο από το γεγονός ότι αποτελεί διαπραγματεύσιμη αξία στην αγορά.
Ο επίλογος του βιβλίου εκτυλίσσεται στο μέλλον: η Ευρώπη δεν έχει πια καθόλου βιομηχανική παραγωγή. Η Γαλλία επιβιώνει, έχοντας μετατραπεί σε ιδανικό προορισμό του αγροτουρισμού, στο γερμανικό Ruhrgebiet η βλάστηση έχει πνίξει όσες βιομηχανικές εγκαταστάσεις δεν μετατράπηκαν σε εκθεσιακούς ή συναυλιακούς χώρους. Ο Ζεντ περνάει τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του σε πλήρη απομόνωση, δημιουργώντας βίντεο που "συμβολίζουν την εξάλειψη του ανθρώπινου είδους" και τον "θρίαμβο της βλάστησης".
Λίνα Σιπητάνου
"Άρπαξε μια σπάτουλα, έβγαλε το μάτι του Ντάμιεν Χερστ, διεύρυνε το άνοιγμα με προσπάθεια - ήταν ένας καμβάς από σφιχτές ίνες λιναριού, πολύ ανθεκτικός. Αρπάζοντας τον κολλώδη καμβά με το ένα χέρι, τον έσκισε με μια κίνηση, αποσταθεροποιώντας το καβαλέτο που σωριάστηκε καταγής."
Ο Μισέλ Ουελμπέκ, ποιητής, μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος και κινηματογραφιστής, έγινε γνωστός με το μυθιστόρημα "Επέκταση του πεδίου της πάλης" και, ιδίως, με τα "Στοιχειώδη σωματίδια" τη δεκαετία του 1990. "Ο χάρτης και η επικράτεια" είναι το πέμπτο του μυθιστόρημα και απέσπασε τη σημαντικότερη γαλλική διάκριση για τη λογοτεχνία, το βραβείο Γκονκούρ, το 2010.
Κεντρικό πρόσωπο είναι ο μονήρης καλλιτέχνης Ζεντ Μαρτέν. Παρακολουθούμε τις σημαντικές στιγμές της βιογραφίας του, την επαγγελματική του πορεία, τη σχέση του με τις γυναίκες, με τον πατέρα του και με το κύκλωμα της τέχνης. Μια από αυτές τις στιγμές είναι η στροφή του από τη φωτογραφία στη ζωγραφική. Για τον κατάλογο της έκθεσης ζητά από τον συγγραφέα Μισέλ Ουελμπέκ να γράψει ένα κείμενο και έτσι ξεκινά μια σχέση, η οποία θα μπορούσε να εξελιχθεί σε φιλία, εάν δεν τη διέκοπτε η άγρια δολοφονία του συγγραφέα.
Μέσα από τη ζωή του Ζεντ, ο σύγχρονος δυτικός κόσμος παρουσιάζεται υπό το πρίσμα του τεχνητού, του κατασκευασμένου, του μαζικού και προτυποποιημένου, το άτομο ορίζεται ως τηλεθεατής, καταναλωτής, πελάτης, τουρίστας, χρήστης του ίντερνετ. Μόνο στο έργο τέχνης αποδίδεται η ιδιότητα του φορέα αλήθειας- το έργο τέχνης μένει ανεπηρέαστο από το γεγονός ότι αποτελεί διαπραγματεύσιμη αξία στην αγορά.
Ο επίλογος του βιβλίου εκτυλίσσεται στο μέλλον: η Ευρώπη δεν έχει πια καθόλου βιομηχανική παραγωγή. Η Γαλλία επιβιώνει, έχοντας μετατραπεί σε ιδανικό προορισμό του αγροτουρισμού, στο γερμανικό Ruhrgebiet η βλάστηση έχει πνίξει όσες βιομηχανικές εγκαταστάσεις δεν μετατράπηκαν σε εκθεσιακούς ή συναυλιακούς χώρους. Ο Ζεντ περνάει τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του σε πλήρη απομόνωση, δημιουργώντας βίντεο που "συμβολίζουν την εξάλειψη του ανθρώπινου είδους" και τον "θρίαμβο της βλάστησης".
Λίνα Σιπητάνου
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Παναγιώτης Γούτας | Στη ναρκοθετημένη επικράτεια του Μισέλ Ουελμπέκ | www.bookpress.gr | 11/10/2019 | |
Αιμίλιος Χαρμπής | Πραγματικότητα και τέχνη | "Η Καθημερινή" | 10/10/2015 | |
Κατερίνα Μαλακατέ | Ο χάρτης και η επικράτεια | "Διαβάζοντας" | 29/3/2015 | |
Άγης (Librofilo) Αθανασιάδης | Ο χάρτης και η επικράτεια | "Librofilo" | 7/3/2014 | |
Άννα Δαμιανίδη | Προβλέποντας την απομυθοποίηση | www.protagon.gr | 23/8/2012 | |
Χρυσούλα Βακιρτζή | Ο χάρτης και η επικράτεια | www.critique.gr | 11/6/2012 | |
Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης | Η δολοφονία ως μία εκ των Καλών Τεχνών | "Lifo" | 284 | 1/3/2012 |
Αντιόπη Αθανασιάδου | Ο χάρτης και η επικράτεια | www.diavasame.gr | Μάρτιος 2012 | |
Μαρία Τσουκανά | Ο χάρτης και η επικράτεια | www.captainbook.gr | 6/2/2012 | |
Σταύρος Ζουμπουλάκης | Ενώπιον του θανάτου | Περιοδικό "Νέα Εστία" | 1851 | Ιανουάριος 2012 |
Σπύρος Γιανναράς | Ο χάρτης της χαμένης επικράτειας | Περιοδικό "Νέα Εστία" | 1851 | Ιανουάριος 2012 |
Ηρακλής Παπαϊωάννου | Δοκίμιο για την τέχνη | Περιοδικό "Νέα Εστία" | 1851 | Ιανουάριος 2012 |
Ελένη Προκοπίου | Μια φιλοσοφική ανάγνωση του «Χάρτη και της επικράτειας» | Περιοδικό "Νέα Εστία" | 1851 | Ιανουάριος 2012 |
Έφη Γιαννοπούλου | Ο κόσμος ενός ισόβιου γέρου | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 20/11/2011 | |
Λίνα Πανταλέων | Το χρήμα και η τέχνη | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 677 | 15/10/2011 |
Μιχάλης Μοδινός | Η οικολογία στη λογοτεχνία | "The Books' Journal" | 11 | Σεπτέμβριος 2011 |
Πέπη Καλλιλά | Ο χάρτης και η επικράτεια | "Ο Κόσμος του Επενδυτή"/ Ένθετο "Έργα και Ημέρες" | 20/8/2011 | |
Γιάννης Ν. Μπασκόζος | Πίσω από τη βιτρίνα | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 14/8/2011 | |
Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης | Καπνισμένες Κάννες | "Bookspotting" | 4/8/2011 | |
Βιβλία για το καλοκαίρι | "The Books' Journal" | 10 | Αύγουστος 2011 | |
Τίνα Μανδηλαρά | Ακούραστος, αιρετικός, υπέροχος Ουελμπέκ | "Πρώτο Θέμα" | 24/7/2011 | |
Μαρία Δρουκοπούλου | Μια σκιά κι ένα βιβλίο | "Lifo" | 258 | 21/7/2011 |
Ανταίος Χρυσοστομίδης | Ο χάρτης και η επικράτεια | "Η Αυγή" | 3/7/2011 | |
Σπύρος Γιανναράς | Ώριμος σαρκαστής | "Η Καθημερινή"/ "Ειδική Έκδοση" | 3/7/2011 | |
Η «Αγία Τριάδα» | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 3/7/2011 | ||
Μιχάλης Μοδινός | Έξω από την επικράτεια της ανθρωπιάς | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 2/7/2011 | |
"Βιτρίνα" | Ο χάρτης και η επικράτεια | Περιοδικό "Index" | 46 | Ιούλιος 2011 |
Σοφία Νικολαΐδου | Εμείς και οι «Άλλοι» | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 25/6/2011 | |
Παρή Σπίνου | Ιστορίες έρωτα και εξουσίας | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "ΕΠΤΑ" | 19/6/2011 | |
Σταυρούλα Παπασπύρου | Ο Ουελμπέκ στον καθρέφτη | "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία"/ Ένθετο "ΕΠΤΑ" | 29/5/2011 | |
Γρηγόρης Μπέκος | Ο Μισέλ δολοφονεί τον Ουελμπέκ | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 22/5/2011 | |
Λώρη Κέζα | Κατανάλωση τέχνης | "Το Βήμα" | 21/5/2011 | |
Λίνα Σιπητάνου | Με δηκτικότητα και σαρκασμό | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 653 | 29/4/2011 |
Γιώργος Καρουζάκης | Απεχθής συγγραφέας σκοτώνει τον εαυτό του | "Ελευθεροτυπία" | 4/9/2010 |