

Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης
"Εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι"
"Εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι"
Μιχάλης Χρυσανθόπουλος
Αθήνα
Άγρα
Αριθμός Έκδοσης: 1
2012
σ. 376
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-505-005-4
Βραβεία:
Κυκλοφορεί
Τιμή: 20.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 08-02-2012)
Περίληψη:
Ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Νικόλας Κάλας και ο Νίκος Εγγονόπουλος, οι τρεις Έλληνες υπερρεαλιστές της περιόδου 1930-1945, σε διάλογο με το μαρξισμό και την ψυχανάλυση στοχάστηκαν για τα καίρια ζητήματα του καιρού τους: Προσέγγισαν το γλωσσικό θετικισμό είτε αυτός προερχόταν από τους κόλπους υης δημοτικής είτε από αυτούς της καθαρεύουσας. Συνέβαλαν στην αναδιάταξη των συστημάτων σκέψης της εποχής με την εισαγωγή της πρακτικής της αυτόματης γραφής, την αμφισβήτηση του διαχωρισμού της ζωής από τη λογοτεχνία και την ανάδειξη του ασυνείδητου ως συστήματος.
Υιοθετώντας ένα πνεύμα διεθνιστικό, συζήτησαν εκ νέου τη θέση της Ελλάδας εντός της Ευρώπης, παίρνοντας αποστάσεις από το σχήμα της εθνικής συνέχειας και αναδεικνύοντας τη σημασία της ευρωπαϊκής διαμεσολάβησης. Τέλος, διατύπωσαν ένα πρωτότυπο σχήμα για τη λογοτεχνική παράδοση και τη λογοτεχνική εξέλιξη που έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές θέσεις του Σεφέρη, του Τσάτσου, του Δημαρά και του Καραντώνη και πρότειναν ένα διαφορετικό μοντέλο για τη νεοελληνική λογοτεχνία και τέχνη από αυτό της "γενιάς του τριάντα".
H εκ του παραλλήλου μελέτη της συμβολής των τριών υπερρεαλιστών αναδεικνύει τη συμβολή τους, η οποία αποσιωπήθηκε από την κριτική σκέψη στις δεκαετίες του 1930 και 1940 και εξακολουθεί να προκαλεί αντιστάσεις ακόμη και σήμερα.
Ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Νικόλας Κάλας και ο Νίκος Εγγονόπουλος, οι τρεις Έλληνες υπερρεαλιστές της περιόδου 1930-1945, σε διάλογο με το μαρξισμό και την ψυχανάλυση στοχάστηκαν για τα καίρια ζητήματα του καιρού τους: Προσέγγισαν το γλωσσικό θετικισμό είτε αυτός προερχόταν από τους κόλπους υης δημοτικής είτε από αυτούς της καθαρεύουσας. Συνέβαλαν στην αναδιάταξη των συστημάτων σκέψης της εποχής με την εισαγωγή της πρακτικής της αυτόματης γραφής, την αμφισβήτηση του διαχωρισμού της ζωής από τη λογοτεχνία και την ανάδειξη του ασυνείδητου ως συστήματος.
Υιοθετώντας ένα πνεύμα διεθνιστικό, συζήτησαν εκ νέου τη θέση της Ελλάδας εντός της Ευρώπης, παίρνοντας αποστάσεις από το σχήμα της εθνικής συνέχειας και αναδεικνύοντας τη σημασία της ευρωπαϊκής διαμεσολάβησης. Τέλος, διατύπωσαν ένα πρωτότυπο σχήμα για τη λογοτεχνική παράδοση και τη λογοτεχνική εξέλιξη που έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές θέσεις του Σεφέρη, του Τσάτσου, του Δημαρά και του Καραντώνη και πρότειναν ένα διαφορετικό μοντέλο για τη νεοελληνική λογοτεχνία και τέχνη από αυτό της "γενιάς του τριάντα".
H εκ του παραλλήλου μελέτη της συμβολής των τριών υπερρεαλιστών αναδεικνύει τη συμβολή τους, η οποία αποσιωπήθηκε από την κριτική σκέψη στις δεκαετίες του 1930 και 1940 και εξακολουθεί να προκαλεί αντιστάσεις ακόμη και σήμερα.
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Ιωάννα Ναούμ | Ελληνικός υπερρεαλισμός: Μια θεώρηση εκ των υστέρων | "The Athens Review of Books" | 42 | Ιούλιος-Αύγουστος 2013 |
Αριστοτέλης Σαΐνης | «Ο αετός του Κολοράντο…» | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 20/4/2013 | |
Γιώργος Ν. Περαντωνάκης | Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης | www.bookpress.gr | 31/1/2013 | |
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου | Οι ριζοσπάστες του ελληνικού Μεσοπολέμου | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 6/5/2012 | |
Νίκος Σιγάλας | Οι δυσκολίες της ιστορίας του ελληνικού υπερρεαλισμού | "The Books' Journal" | 19 | Μάιος 2012 |
Λίζυ Τσιριμώκου | Οι τρεις απόστολοι του υπερρεαλισμού | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 23/3/2012 | |
Γιάννης Ασδραχάς | Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης | "Εξπρές" | 12/2/2012 |