

Τέσσερα κουαρτέτα
Τ. Σ. Έλιοτ
Μετάφραση: Χάρης Βλαβιανός
Επιμέλεια: Χάρης Βλαβιανός
Ευθύνη Σειράς: Χάρης Βλαβιανός
Αθήνα
Εκδόσεις Πατάκη
Αριθμός Έκδοσης: 1
2012
σ. 171
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-16-4571-1
Γλώσσα πρωτοτύπου: αγγλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Four Quartets
Ξένη Λογοτεχνία
Ονομασία Υποσειράς: Ξένη Ποίηση
Α/Α Βιβλίου στην Υποσειρά: 4
Σημειώσεις: Εισαγωγή, σχόλια: Χάρης Βλαβιανός.
Περιέχει: CD στο οποίο ο Τ.Σ. Έλιοτ απαγγέλει το έργο.
Περιέχει Βιβλιογραφία
Φωτογράφηση: ΝΑΙ
Κυκλοφορεί
Τιμή: 14.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 17-04-2012)
Περίληψη:
Το μείζον ποιητικό επίτευγμα του Έλιοτ μετά την έκδοση των έργων του "The Waste Land" (1922) και "Ash-Wednesday" (1930) ήταν το "Burnt Norton", που δημοσιεύτηκε το 1935 και αρχικά θεωρήθηκε αυτόνομο έργο, αλλά στη διάρκεια του πολέμου αποτέλεσε το πρώτο μέρος της σύνθεσης που αργότερα έγινε γνωστή ως "Τέσσερα Κουαρτέτα". Αυτή η εκπληκτική αλληλουχία -"Burnt Norton" (1936), "East Coker" (1940), "The Dry Salvages" (1941) και "Little Gidding" (1942)- θεωρείται το αριστούργημά του, ο ίδιος μάλιστα αναγνώριζε στο "Little Gidding" το σημαντικότερο ποίημά του. Ενώ τα προηγούμενα ποιήματά του επικεντρώνονταν στο απομονωμένο άτομο, τα "Τέσσερα Κουαρτέτα" εστιάζουν στην απομονωμένη στιγμή, στο θραύσμα του χρόνου που παίρνει αλλά και προσδίδει το νόημά του σε ένα σχήμα - ένα σχήμα που βρίσκεται εντός χρόνου μεταβαλλόμενο αδιάκοπα, ώσπου η υπέρτατη στιγμή του θανάτου να το ολοκληρώσει, ταυτόχρονα όμως βρίσκεται εκτός χρόνου. Το άτομο, που βιώνει μονάχα αποσπασματικά τη ζωή, δεν μπορεί ποτέ να συλλάβει το σχήμα αυτό στο σύνολο του, όμως υπάρχουν στιγμές που το βιώνει ολόκληρο, έστω και σε μικρογραφία. Είναι οι άχρονες στιγμές εκείνες ακριβώς που παρέχουν στον Έλιοτ το μέσο για να κυριαρχήσει στον χρόνο - στιγμές αιφνίδιας έκλαμψης, εντός και εκτός χρόνου, τις οποίες ο 'Ελιοτ συνδέει με την ενσαρκωμένη Λέξη και με τη λέξη που μεταμορφώνεται σε τέχνη, την ποίηση. Είναι μια λέξη, μια γλώσσα, που τείνει προς τη μουσική, αναζητώντας στις μουσικές δομές τον τρόπο να εκφράσει καλύτερα τις εναλλαγές της διάθεσης, τις μεταπτώσεις του ρυθμού, τις γόνιμες παραλλαγές του θεματικού υλικού. Τόσο η ιδέα όσο και η μορφή απορρέουν εντέλει από το "νέο σχέδιο" του Έλιοτ, τη χριστιανική θρησκεία· και το αριστούργημα του δεν είναι παρά μια θεοδικία, η δικαίωση του Θεού στα μάτια του ανθρώπου.
Το μείζον ποιητικό επίτευγμα του Έλιοτ μετά την έκδοση των έργων του "The Waste Land" (1922) και "Ash-Wednesday" (1930) ήταν το "Burnt Norton", που δημοσιεύτηκε το 1935 και αρχικά θεωρήθηκε αυτόνομο έργο, αλλά στη διάρκεια του πολέμου αποτέλεσε το πρώτο μέρος της σύνθεσης που αργότερα έγινε γνωστή ως "Τέσσερα Κουαρτέτα". Αυτή η εκπληκτική αλληλουχία -"Burnt Norton" (1936), "East Coker" (1940), "The Dry Salvages" (1941) και "Little Gidding" (1942)- θεωρείται το αριστούργημά του, ο ίδιος μάλιστα αναγνώριζε στο "Little Gidding" το σημαντικότερο ποίημά του. Ενώ τα προηγούμενα ποιήματά του επικεντρώνονταν στο απομονωμένο άτομο, τα "Τέσσερα Κουαρτέτα" εστιάζουν στην απομονωμένη στιγμή, στο θραύσμα του χρόνου που παίρνει αλλά και προσδίδει το νόημά του σε ένα σχήμα - ένα σχήμα που βρίσκεται εντός χρόνου μεταβαλλόμενο αδιάκοπα, ώσπου η υπέρτατη στιγμή του θανάτου να το ολοκληρώσει, ταυτόχρονα όμως βρίσκεται εκτός χρόνου. Το άτομο, που βιώνει μονάχα αποσπασματικά τη ζωή, δεν μπορεί ποτέ να συλλάβει το σχήμα αυτό στο σύνολο του, όμως υπάρχουν στιγμές που το βιώνει ολόκληρο, έστω και σε μικρογραφία. Είναι οι άχρονες στιγμές εκείνες ακριβώς που παρέχουν στον Έλιοτ το μέσο για να κυριαρχήσει στον χρόνο - στιγμές αιφνίδιας έκλαμψης, εντός και εκτός χρόνου, τις οποίες ο 'Ελιοτ συνδέει με την ενσαρκωμένη Λέξη και με τη λέξη που μεταμορφώνεται σε τέχνη, την ποίηση. Είναι μια λέξη, μια γλώσσα, που τείνει προς τη μουσική, αναζητώντας στις μουσικές δομές τον τρόπο να εκφράσει καλύτερα τις εναλλαγές της διάθεσης, τις μεταπτώσεις του ρυθμού, τις γόνιμες παραλλαγές του θεματικού υλικού. Τόσο η ιδέα όσο και η μορφή απορρέουν εντέλει από το "νέο σχέδιο" του Έλιοτ, τη χριστιανική θρησκεία· και το αριστούργημα του δεν είναι παρά μια θεοδικία, η δικαίωση του Θεού στα μάτια του ανθρώπου.
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Ειρήνη Λουλακάκη - Moore | Οι μεταφράσεις των «Τεσσάρων Κουαρτέτων» στα ελληνικά | "The Athens Review of Books" | 93 | Μάρτιος 2018 |
Ανταίος Χρυσοστομίδης | Βιβλία για το καλοκαίρι του '13 | "Η Αυγή" | 28/7/2013 | |
Χάρης Ψαρράς | Τέσσερα κουαρτέτα | Περιοδικό "Φρέαρ" | 1 | Μάιος-Ιούνιος 2013 |
Άρης Μπερλής | Ο Τόμας Στερνς Έλιοτ. Αναδρομές σε μέρες κρίσης | "The Athens Review of Books" | 39 | Απρίλιος 2013 |
Κώστας Κουτσουρέλης | Η αποτυχία του μεταφραστή, (ΙΙ) | "Η Αυγή" | 24/3/2013 | |
Κώστας Κουτσουρέλης | Η αποτυχία του μεταφραστή, (Ι) | "Η Αυγή" | 17/3/2013 | |
Γιώργος Βέης | Τέσσερα κουαρτέτα | www.bookpress.gr | 6/2/2013 | |
Παρή Σπίνου | Τ. Σ. Έλιοτ παρόν σε μέλλοντα χρόνο | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 7/12/2012 | |
Αποστόλης Αρτινός | Στο ροδώνα του κόσμου | http://bibliotheque.gr | 18/11/2012 | |
Ιωάννα Ναούμ | Four Quartets Revisited: ασυνέχεια και διάρκεια | "The Athens Review of Books" | 34 | Νοέμβριος 2012 |
Αγλαΐα Κρεμέζη | Τέσσερα Κουαρτέτα | www.protagon.gr | 21/10/2012 | |
Αποστόλης Αρτινός | Στο ροδώνα του κόσμου | "Η Αυγή" | 21/10/2012 | |
Κώστας Καραβίδας | Τέσσερα κουαρτέτα | Περιοδικό "Μόνο" | 11 | 28/6/2012 |
Δημήτρης Φύσσας | Ο T.Σ. Έλιοτ του Xάρη Bλαβιανού | "Athens Voice" | 397 | 21/6/2012 |
Έφη Γιαννοπούλου | Ακούγοντας τον ποιητή | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 10/6/2012 | |
Λένια Ζαφειροπούλου | Στο ακίνητο σημείο του κόσμου που γυρίζει | "The Books' Journal" | 20 | Ιούνιος 2012 |
Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης | Τέσσερα κουαρτέτα | "Το Ποντίκι" | 31/5/2012 | |
Σπύρος Γιανναράς | Επίπονος μεταφραστικός μόχθος | "Η Καθημερινή" | 5/5/2012 |