

Η λογοτεχνία σε κίνδυνο
Τσβετάν Τοντόροφ
Μετάφραση: Χρύσα Βαγενά
Αθήνα
Πόλις
Αριθμός Έκδοσης: 1
2013
σ. 108
Σχήμα: 21χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-435-389-7
Γλώσσα πρωτοτύπου: γαλλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: La litérature en péril
Σημειώσεις: Εισαγωγή: Νάσος Βαγενάς.
Περιέχει Βιβλιογραφία
Κυκλοφορεί
Τιμή: 12.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 02-04-2013)
Περίληψη:
Με το "Η λογοτεχνία σε κίνδυνο" ο Τοντορόφ συνεχίζει την κριτική του στις θεωριοκρατούμενες γαλλικές λογοτεχνικές σπουδές, που οι κατευθύνσεις τους έχουν επεκταθεί και επιβληθεί όχι μόνο στην παρουσίαση της λογοτεχνίας από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, αλλά και στη μέση εκπαίδευση (κατάσταση όχι πολύ διαφορετική από τη δική μας, όπου από μαθητές του γυμνασίου και του λυκείου ζητείται, λ.χ., να προσδιοριστεί "ο βαθμός εστίασης" ή "το μεταδιηγητικό επίπεδο" ενός κειμένου). Παρουσιάζοντας το λογοτεχνικό κείμενο ως ένα αυτόνομο και αύταρκες γλωσσικό αντικείμενο, ο κόσμος του οποίου δεν έχει σχέση με τον κόσμο της πραγματικότητας, ή παραιτούμενες από την αναζήτηση της σχέσης των κειμένων με την αλήθεια, επειδή είναι βέβαιες ότι η αλήθεια είναι πάντοτε απρόσιτη ή δεν υπάρχει, οι σπουδές αυτές, γράφει ο Τοντορόφ, αποτελούν "ένα φορμαλιστικό γκέτο" που δεν ενδιαφέρει παρά μόνο άλλους κριτικούς, κρατώντας τη μελέτη της λογοτεχνίας έξω από "τη μεγάλη συζήτηση των ιδεών, στην οποία συμμετέχει κάθε μορφή της ανθρώπινης γνώσης".
Για τον Τοντορόφ αντικείμενο της λογοτεχνίας δεν είναι οι τρόποι με τους οποίους παράγεται ένα λογοτεχνικό έργο αλλά η ανθρώπινη κατάσταση. Και το αντικείμενο των λογοτεχνικών σπουδών δεν είναι μόνο η μελέτη των μεθόδων με τις οποίες προσεγγίζονται τα λογοτεχνικά έργα, αλλά και το νόημα των έργων. Ο Τοντορόφ δεν αμφισβητεί τη σπουδαιότητα του θεωρητικού στοχασμού (επικρίνει μόνο την κακή χρήση της θεωρίας) ή την αναγκαιότητα της γνώσης των μεθόδων ("Όλες οι "μέθοδοι" είναι καλές, υπό τον όρο ότι παραμένουν μέσο και δεν γίνονται αυτοσκοπός"). Εκείνο που ζητά είναι το καθένα από αυτά (η γνώση της θεωρίας και των μεθόδων και η γνώση του περιεχομένου των έργων) να βρει τη θέση που του αρμόζει. Στην ανώτατη εκπαίδευση, όπου η διδασκαλία της λογοτεχνίας παράγει ειδικούς, θα πρέπει να διδάσκονται και τα δύο. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου η λογοτεχνία απευθύνεται σε όλους, θα πρέπει να διδάσκεται μόνο η λογοτεχνία, όχι οι μέθοδοι προσέγγισης της λογοτεχνίας.
(από την Εισαγωγή του Νάσου Βαγενά)
Με το "Η λογοτεχνία σε κίνδυνο" ο Τοντορόφ συνεχίζει την κριτική του στις θεωριοκρατούμενες γαλλικές λογοτεχνικές σπουδές, που οι κατευθύνσεις τους έχουν επεκταθεί και επιβληθεί όχι μόνο στην παρουσίαση της λογοτεχνίας από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, αλλά και στη μέση εκπαίδευση (κατάσταση όχι πολύ διαφορετική από τη δική μας, όπου από μαθητές του γυμνασίου και του λυκείου ζητείται, λ.χ., να προσδιοριστεί "ο βαθμός εστίασης" ή "το μεταδιηγητικό επίπεδο" ενός κειμένου). Παρουσιάζοντας το λογοτεχνικό κείμενο ως ένα αυτόνομο και αύταρκες γλωσσικό αντικείμενο, ο κόσμος του οποίου δεν έχει σχέση με τον κόσμο της πραγματικότητας, ή παραιτούμενες από την αναζήτηση της σχέσης των κειμένων με την αλήθεια, επειδή είναι βέβαιες ότι η αλήθεια είναι πάντοτε απρόσιτη ή δεν υπάρχει, οι σπουδές αυτές, γράφει ο Τοντορόφ, αποτελούν "ένα φορμαλιστικό γκέτο" που δεν ενδιαφέρει παρά μόνο άλλους κριτικούς, κρατώντας τη μελέτη της λογοτεχνίας έξω από "τη μεγάλη συζήτηση των ιδεών, στην οποία συμμετέχει κάθε μορφή της ανθρώπινης γνώσης".
Για τον Τοντορόφ αντικείμενο της λογοτεχνίας δεν είναι οι τρόποι με τους οποίους παράγεται ένα λογοτεχνικό έργο αλλά η ανθρώπινη κατάσταση. Και το αντικείμενο των λογοτεχνικών σπουδών δεν είναι μόνο η μελέτη των μεθόδων με τις οποίες προσεγγίζονται τα λογοτεχνικά έργα, αλλά και το νόημα των έργων. Ο Τοντορόφ δεν αμφισβητεί τη σπουδαιότητα του θεωρητικού στοχασμού (επικρίνει μόνο την κακή χρήση της θεωρίας) ή την αναγκαιότητα της γνώσης των μεθόδων ("Όλες οι "μέθοδοι" είναι καλές, υπό τον όρο ότι παραμένουν μέσο και δεν γίνονται αυτοσκοπός"). Εκείνο που ζητά είναι το καθένα από αυτά (η γνώση της θεωρίας και των μεθόδων και η γνώση του περιεχομένου των έργων) να βρει τη θέση που του αρμόζει. Στην ανώτατη εκπαίδευση, όπου η διδασκαλία της λογοτεχνίας παράγει ειδικούς, θα πρέπει να διδάσκονται και τα δύο. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου η λογοτεχνία απευθύνεται σε όλους, θα πρέπει να διδάσκεται μόνο η λογοτεχνία, όχι οι μέθοδοι προσέγγισης της λογοτεχνίας.
(από την Εισαγωγή του Νάσου Βαγενά)
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Δημήτρης Κόκορης | 5 βιβλία του 2013 | frear.gr | 20/12/2013 | |
Χαρίκλεια Γ. Δημακοπούλου | Η λογοτεχνία σε κίνδυνο | "Εστία" | 16/11/2013 | |
Πέτρος Μαρτινίδης | Η σκέψη σε κίνδυνο | "The Athens Review of Books" | 43 | Σεπτέμβριος 2013 |
Δημήτρης Κόκορης | Η λογοτεχνική θεωρία ως ηθικό παράγγελμα | "The Books' Journal" | 35 | Σεπτέμβριος 2013 |
Νέλλη Βουτσινά | Η λογοτεχνία σε κίνδυνο | www.bookpress.gr | 9/7/2013 | |
Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής | Θεωρία καλής χοληστερίνης | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 7/7/2013 | |
Μαρία Τοπάλη | Ξεχάσαμε τη χαρά της ανάγνωσης | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 2/6/2013 | |
Αριστοτέλης Σαΐνης | Η θεωρία ως «σκαλωσιά» | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 25/5/2013 | |
Γιώργος Ν. Περαντωνάκης | Τι λογοτεχνία θέλουμε; | www.bookpress.gr | 20/5/2013 | |
Λαμπρινή Κουζέλη | Η λογοτεχνία σε κίνδυνο | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 19/5/2013 | |
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου | Η τυραννία της θεωρίας | www.oanagnostis.gr | 16/5/2013 | |
Δημοσθένης Κούρτοβικ | Ποιος σκότωσε τη λογοτεχνία | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 11/5/2013 | |
Νάσος Βαγενάς | Πίσω στον συγγραφέα | "Το Βήμα" | 4/5/2013 | |
Η λογοτεχνική κριτική απειλεί τη λογοτεχνία | "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη" | 3/5/2013 | ||
Τιτίκα Δημητρούλια | Η «λαϊκή» λογοτεχνία | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 21/4/2013 | |
Αναστάσης Βιστωνίτης | Λογοτεχνία VS θεωρίας | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 21/4/2013 | |
Όλγα Σελλά | Η διαμόρφωση του κοινού | "Η Καθημερινή" | 19/4/2013 | |
Κωστής Παπαγιώργης | Λογοτεχνία εν κινδύνω | "Επενδυτής" | 13/4/2013 |