

Διαθήκη
Συνομιλίες με τον Ντομινίκ Ντε Ρου
Συνομιλίες με τον Ντομινίκ Ντε Ρου
Βίτολντ Γκομπρόβιτς
Μετάφραση: Θεόφιλος Τραμπούλης
Αθήνα
Εκδόσεις Πατάκη
Αριθμός Έκδοσης: 1
2014
σ. 398
Σχήμα: 19χ14
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-16-4052-5
Λογοτεχνικά Δοκίμια
Κυκλοφορεί
Τιμή: 17.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 26-08-2014)
Περίληψη:
"Είμαι χιουμορίστας, γελωτοποιός, ακροβάτης, προβοκάτορας. Τα έργα μου κάνουν διπλές κωλοτούμπες για να διασκεδάσουν το κοινό μου. Εγώ είμαι τσίρκο, λυρισμός, ποίηση, τρόμος, καβγάς, παιχνίδια, τι άλλο θέλετε;"
Το κείμενο αυτό, οι συνομιλίες του Γκομπρόβιτς με τον Ντομινίκ Ντε Ρου, μας καλεί να ζήσουμε από κοντά τη μεγάλη περιπέτεια μιας νεωτερικής δημιουργίας που ξεθεμελιώνει, ανατρέπει τις μορφές του συρμού, αποδέχεται ανοιχτά τις αντιφάσεις και δυναμιτίζει κάθε θεωρία. Απέναντι στον Ντομινίκ Ντε Ρου, ο Γκομπρόβιτς απαντά με την οξύνοια, το χιούμορ, τη διαίσθηση, το ίδιο το ύφος του έργου του.
"Μετά τη συγγραφή αυτής εδώ της Διαθήκης, του απέμεναν λίγοι μόνον μήνες ζωής. Στόχος του ήταν να εξάψει το ενδιαφέρον του αναγνώστη, να τον αιφνιδιάσει και να τον καταπλήξει και, ομολογουμένως, τα καταφέρνει. Η "Διαθήκη" δεν εκπλήσσει τόσο εξαιτίας των "αποκαλύψεών της", οι οποίες είναι εσκεμμένα παραδοξολογικές ή συχνά προκλητικές, όσο εξαιτίας της ακλόνητης αυτοπεποίθησης την οποία ο Γκομπρόβιτς κατάφερνε να διατηρεί ακόμη και στις χειρότερες στιγμές της ζωής του (είκοσι τρία χρόνια εξορίας σε μια ήπειρο της οποίας, για να μην πούμε τίποτε άλλο, δεν μιλούσε καν τη γλώσσα) και εξαιτίας της αντίστοιχης αδιασάλευτης εμπιστοσύνης που είχε στο έργο του. Γνώριζε πως ήταν καινούριο, πρωτότυπο, άφθαρτο".
(Από την εισαγωγή του Maurice Nadeau)
"Είμαι χιουμορίστας, γελωτοποιός, ακροβάτης, προβοκάτορας. Τα έργα μου κάνουν διπλές κωλοτούμπες για να διασκεδάσουν το κοινό μου. Εγώ είμαι τσίρκο, λυρισμός, ποίηση, τρόμος, καβγάς, παιχνίδια, τι άλλο θέλετε;"
Το κείμενο αυτό, οι συνομιλίες του Γκομπρόβιτς με τον Ντομινίκ Ντε Ρου, μας καλεί να ζήσουμε από κοντά τη μεγάλη περιπέτεια μιας νεωτερικής δημιουργίας που ξεθεμελιώνει, ανατρέπει τις μορφές του συρμού, αποδέχεται ανοιχτά τις αντιφάσεις και δυναμιτίζει κάθε θεωρία. Απέναντι στον Ντομινίκ Ντε Ρου, ο Γκομπρόβιτς απαντά με την οξύνοια, το χιούμορ, τη διαίσθηση, το ίδιο το ύφος του έργου του.
"Μετά τη συγγραφή αυτής εδώ της Διαθήκης, του απέμεναν λίγοι μόνον μήνες ζωής. Στόχος του ήταν να εξάψει το ενδιαφέρον του αναγνώστη, να τον αιφνιδιάσει και να τον καταπλήξει και, ομολογουμένως, τα καταφέρνει. Η "Διαθήκη" δεν εκπλήσσει τόσο εξαιτίας των "αποκαλύψεών της", οι οποίες είναι εσκεμμένα παραδοξολογικές ή συχνά προκλητικές, όσο εξαιτίας της ακλόνητης αυτοπεποίθησης την οποία ο Γκομπρόβιτς κατάφερνε να διατηρεί ακόμη και στις χειρότερες στιγμές της ζωής του (είκοσι τρία χρόνια εξορίας σε μια ήπειρο της οποίας, για να μην πούμε τίποτε άλλο, δεν μιλούσε καν τη γλώσσα) και εξαιτίας της αντίστοιχης αδιασάλευτης εμπιστοσύνης που είχε στο έργο του. Γνώριζε πως ήταν καινούριο, πρωτότυπο, άφθαρτο".
(Από την εισαγωγή του Maurice Nadeau)
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Λάμπρος Σκουζάκης | Αυτό που είμαστε ενώ δεν είμαστε | "Πανδοχείο" | 27/3/2015 | |
Τίνα Μανδηλαρά | Η αιρετική, παλλόμενη και ανίερη Διαθήκη του Γκομπρόβιτς | "Lifo" | 416 | 29/1/2015 |
Ιάκωβος Ανυφαντάκης | Μεταφράζοντας τον κόσμο | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 20/12/2014 | |
Γιώργος Λαμπράκος | Οι εξαίσιες εκτροπές του Γκομπρόβιτς | www.bookpress.gr | 10/11/2014 | |
Δημήτρης Γ. Στεφανάκης | Διαθήκη | "Athens Voice" | 502 | 30/10/2014 |
Βασίλης Κ. Καλαμαράς | Η διαθήκη του Βίτολντ Γκομπρόβιτς | "Ελευθεροτυπία" | 20/9/2014 | |
Άκης Παπαντώνης | Η δική του Καινή Διαθήκη | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 16/5/2014 |