

Νεωτερικότητα και θρησκευτικότητα
Εκκοσμίκευση - Φονταμενταλισμός - Ηθική
Εκκοσμίκευση - Φονταμενταλισμός - Ηθική
Νίκος Π. Μουζέλης
Επιμελητής: Βαγγέλης Λιότζης
Μεταφραστής: Τίνα Πλυτά
Αθήνα
Πόλις
Αριθμός Έκδοσης: 1
2014
σ. 216
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-435-445-0
Κυκλοφορεί - Εκκρεμής εγγραφή
Τιμή: 15.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση: 03-10-2014)
Περίληψη:
Το βιβλίο συνδέει διάφορες τάσεις στον θρησκευτικό και πνευματικό χώρο με τις κοινωνικές δομές της νεωτερικής κοινωνίας. Πώς συνδέονται αυτές οι τάσεις με τον τρόπο κοινωνικής οργάνωσης που επικράτησε στη Δύση, με τη βιομηχανική επανάσταση στη Μεγάλη Βρετανία και την πολιτική επανάσταση του 1789 στη Γαλλία; Πώς εξηγείται η ραγδαία εκκοσμίκευση που παρατηρείται κατά την πρώιμη μεταπολεμική περίοδο και η μετέπειτα αναζωογόνηση της θρησκευτικότητας κατά τη δεκαετία του '60; Τι είναι ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός και ποια η σχέση του με τη νεωτερικότητα; Πώς σχετίζονται οι θεωρίες της ηθικής με την έννοια της νεωτερικότητας; Πώς εξηγείται η διάδοση του ηθικού σχετικισμού, ο οποίος πρεσβεύει ότι δεν υπάρχουν "αιώνιοι", καθολικοί, ηθικοί κανόνες που ισχύουν ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου; Τι απαντά ο Μάκινταϊρ, ο οποίος προσπαθεί να υπερβεί τον ηθικό σχετικισμό, συνδέοντας τις ηθικές αξίες με την παράδοση στον χώρο της κοινότητας; Πώς, σύμφωνα με τους Μπούμπερ, Λεβινάς και Κρισναμούρτι, το ηθικό δεν θεμελιώνεται αλλά αναδύεται αυθόρμητα, στο πλαίσιο μιας ειδικής σχέσης του εαυτού και του Άλλου; Ποια η σχέση του διαλογισμού με τη λακανική θεωρία για το συμβολικό και τη γλώσσα; Και, τέλος, πώς έξι προσανατολισμοί προς το θείο (θεϊσμός, ανθρωποκεντρισμός, συγκρητισμός, απαθεϊσμός [αδιαφορία], σκεπτικισμός και αθεϊσμός) μεταβάλλονται κατά τη νεωτερικότητα;
Το βιβλίο συνδέει διάφορες τάσεις στον θρησκευτικό και πνευματικό χώρο με τις κοινωνικές δομές της νεωτερικής κοινωνίας. Πώς συνδέονται αυτές οι τάσεις με τον τρόπο κοινωνικής οργάνωσης που επικράτησε στη Δύση, με τη βιομηχανική επανάσταση στη Μεγάλη Βρετανία και την πολιτική επανάσταση του 1789 στη Γαλλία; Πώς εξηγείται η ραγδαία εκκοσμίκευση που παρατηρείται κατά την πρώιμη μεταπολεμική περίοδο και η μετέπειτα αναζωογόνηση της θρησκευτικότητας κατά τη δεκαετία του '60; Τι είναι ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός και ποια η σχέση του με τη νεωτερικότητα; Πώς σχετίζονται οι θεωρίες της ηθικής με την έννοια της νεωτερικότητας; Πώς εξηγείται η διάδοση του ηθικού σχετικισμού, ο οποίος πρεσβεύει ότι δεν υπάρχουν "αιώνιοι", καθολικοί, ηθικοί κανόνες που ισχύουν ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου; Τι απαντά ο Μάκινταϊρ, ο οποίος προσπαθεί να υπερβεί τον ηθικό σχετικισμό, συνδέοντας τις ηθικές αξίες με την παράδοση στον χώρο της κοινότητας; Πώς, σύμφωνα με τους Μπούμπερ, Λεβινάς και Κρισναμούρτι, το ηθικό δεν θεμελιώνεται αλλά αναδύεται αυθόρμητα, στο πλαίσιο μιας ειδικής σχέσης του εαυτού και του Άλλου; Ποια η σχέση του διαλογισμού με τη λακανική θεωρία για το συμβολικό και τη γλώσσα; Και, τέλος, πώς έξι προσανατολισμοί προς το θείο (θεϊσμός, ανθρωποκεντρισμός, συγκρητισμός, απαθεϊσμός [αδιαφορία], σκεπτικισμός και αθεϊσμός) μεταβάλλονται κατά τη νεωτερικότητα;
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Νίκος Βατόπουλος | Το κύμα σκέψης που γέννησε η κρίση | "Η Καθημερινή" | 3/10/2015 | |
Κωνσταντίνος Α. Παπαγεωργίου | Πίστη στην ύστερη νεωτερικότητα | "The Books' Journal" | 57 | Ιούλιος-Αύγουστος 2015 |
Κώστας Θεολόγου | Νεωτερικότητα και θρησκευτικότητα | www.philosophica.gr | Ιούλιος 2015 | |
Μάριος Π. Μπέγζος | H λησμονημένη πνευματικότητα | "The Books' Journal" | 54 | Απρίλιος 2015 |
Βασίλης Μαγκλάρας | Οι αλλαγές, το Θείο και οι αξίες | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 1/2/2015 | |
Δημήτρης Α. Σωτηρόπουλος | Ο Θεός δεν έχει πεθάνει | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 18/1/2015 | |
Σταύρος Ζουμπουλάκης | Από την κοινωνιολογική ουδετερότητα στην προσωπική πνευματική πρόταση | "The Athens Review of Books" | 58 | Ιανουάριος 2015 |
Γιώργος Σιακαντάρης | Η πολιτική, η μνήμη και η οικονομία | "Τα Νέα"/ "Βιβλιοδρόμιο" | 13/12/2014 | |
Νικόλας Α. Σεβαστάκης | Θρησκεία και ηθική στον καθρέφτη της νεωτερικότητας | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 15/11/2014 | |
Τάσος Παππάς | «Οι μονοθεϊστικές θρησκείες διεκδικούν το μονοπώλιο της αλήθειας» | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 25/10/2014 |