

Πλατεία ηρώων
Thomas Bernhard
Μετάφραση: Βασίλης Τσαλής
Αθήνα
Κριτική
2016
σ. 184
ISBN: 978-960-586-148-3
Γλώσσα πρωτοτύπου: γερμανικά
Τεχνικές προδιαγραφές: ePub
Διεύθυνση Internet: http://kritiki.gr/product/platia-iroon/
Έχει αποσυρθεί από την κυκλοφορία
Τιμή: 7.99€ Φ.Π.Α.: 24%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 20-07-2016)
Περίληψη:
Δεν ταράζομαι
απλώς εξάπτομαι κάπου κάπου
ώστε να μη νομίζετε
ότι είμαι κιόλας νεκρός δεν είμαι το αντίθετο μάλιστα
το σώμα είναι απονεκρωμένο αλλά το κεφάλι αναγεννιέται
κάθε μέρα
φοβερή κατάσταση
τα πρωινά στο κρεβάτι δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου
να στέκεται ξανά στα πόδια του
όμως δεν παραιτούμαι
δεν παραιτούμαι και δεν εγκαταλείπω.
Μετά από τη θερμή υποδοχή της "Πρόζας", προχωρήσαμε στο θεατρικό έργο "Πλατεία Ηρώων" του Τόμας Μπέρνχαρντ, το οποίο δίχασε κοινό και κριτικούς όσο κανένα άλλο έργο της πρόσφατης λογοτεχνικής παραγωγής στον γερμανόφωνο χώρο. Η πρεμιέρα του δράματος δόθηκε στο Μπούργκτεατερ, στις 4-11-1988. Ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών, αλλά απέσπασε και τις έντονες επευφημίες ενός μεγάλου μέρους του κοινού, το οποίο είχε το θάρρος να αντιμετωπίσει με κριτική διάθεση το πρόσφατο ιστορικό παρελθόν του. Ο χρόνος του έργου είναι η μέρα της κηδείας του καθηγητή μαθηματικών Γιόζεφ Σούστερ και ο τόπος είναι το διαμέρισμα της οικογένειας Σούστερ στην Πλατεία Ηρώων, από όπου και αυτοκτόνησε ο καθηγητής, βουτώντας στο κενό. Πιο επίκαιρο από ποτέ, το έργο προφητεύει, με τη γνωστή γοητεία της γραφής του Μπέρνχαρντ, τη σημερινή άνοδο εξτρεμιστικών οργανώσεων, τις πρακτικές φυλετικού διαχωρισμού και εθνικιστικών προκαταλήψεων.
Δεν ταράζομαι
απλώς εξάπτομαι κάπου κάπου
ώστε να μη νομίζετε
ότι είμαι κιόλας νεκρός δεν είμαι το αντίθετο μάλιστα
το σώμα είναι απονεκρωμένο αλλά το κεφάλι αναγεννιέται
κάθε μέρα
φοβερή κατάσταση
τα πρωινά στο κρεβάτι δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου
να στέκεται ξανά στα πόδια του
όμως δεν παραιτούμαι
δεν παραιτούμαι και δεν εγκαταλείπω.
Μετά από τη θερμή υποδοχή της "Πρόζας", προχωρήσαμε στο θεατρικό έργο "Πλατεία Ηρώων" του Τόμας Μπέρνχαρντ, το οποίο δίχασε κοινό και κριτικούς όσο κανένα άλλο έργο της πρόσφατης λογοτεχνικής παραγωγής στον γερμανόφωνο χώρο. Η πρεμιέρα του δράματος δόθηκε στο Μπούργκτεατερ, στις 4-11-1988. Ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών, αλλά απέσπασε και τις έντονες επευφημίες ενός μεγάλου μέρους του κοινού, το οποίο είχε το θάρρος να αντιμετωπίσει με κριτική διάθεση το πρόσφατο ιστορικό παρελθόν του. Ο χρόνος του έργου είναι η μέρα της κηδείας του καθηγητή μαθηματικών Γιόζεφ Σούστερ και ο τόπος είναι το διαμέρισμα της οικογένειας Σούστερ στην Πλατεία Ηρώων, από όπου και αυτοκτόνησε ο καθηγητής, βουτώντας στο κενό. Πιο επίκαιρο από ποτέ, το έργο προφητεύει, με τη γνωστή γοητεία της γραφής του Μπέρνχαρντ, τη σημερινή άνοδο εξτρεμιστικών οργανώσεων, τις πρακτικές φυλετικού διαχωρισμού και εθνικιστικών προκαταλήψεων.
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Φώτης Δούσος | Πλατεία Ηρώων | Περιοδικό "Πλανόδιον" | 14/12/2017 |
Γρηγόρης Ιωαννίδης | Ξεθάβοντας την ένοχη μνήμη | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 3/9/2016 |
Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης | Ο Τόμας Μπέρνχαρντ στην Πλατεία Ηρώων | "Lifo" | 14/7/2016 |
Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου | Αμέτοχοι άνθρωποι για να επιβιώσουν | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 22/5/2016 |
Χρήστος Βασματζίδης | Πλατεία Ηρώων | frear.gr | 16/5/2016 |
Νίκος Ξένιος | Μελαγχολικό ρέκβιεμ για την Αυστρία | www.bookpress.gr | 8/5/2016 |
Γιάννης Παπαγιάννης | Ο φασισμός στην Αυστρία | "Η Αυγή" | 30/4/2016 |
Κώστας Αγοραστός | Στο εργαστήρι του Βασίλη Τσαλή | www.bookpress.gr | 10/4/2016 |
Διονύσης Μαρίνος | Το τελευταίο χτύπημα ενός ασυμβίβαστου | "Fractal" | Απρίλιος 2016 |
Βασίλης Τσαλής | Πρόγευση ξένης λογοτεχνίας | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 11/3/2016 |