e-book
7ο Διατμηματικό μουσικολογικό συνέδριο: Μουσική, λόγος και τέχνες
Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου: Κέρκυρα 30 Οκτωβρίου - 1 Νοεμβρίου 2015

Συλλογικό έργο
Επιμέλεια: Ιωάννης Φούλιας
Επιμέλεια: Πέτρος Βούβαρης
Επιμέλεια: Κώστας Καρδάμης
Επιμέλεια: Κώστας Χάρδας
Θεσσαλονίκη
Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία
Αριθμός Έκδοσης: 1
2016
σ. 516
ISBN: 978-618-82210-1-7
Τεχνικές προδιαγραφές: pdf
Διεύθυνση Internet: https://hellenic-musicology.org/wp-content/uploads/2016/11/ConfProc2015.pdf
Κυκλοφορεί
Περίληψη:

Περιεχόμενα:

- Πρόλογος
- Ιωάννης Φούλιας: «Η διμερής και η τριμερής μορφή σονάτας στο θεωρητικό έργο του Joseph Riepel. Απόπειρα ανακατασκευής και αποτίμησης»
- Κώστας Τσούγκρας: «Η μορφή "θέμα και παραλλαγές" στη μουσική του Νίκου Σκαλκώτα: Ανάλυση του έργου "Kurze Variationen auf ein Bergsthema" από τα "32 κομμάτια για πιάνο"»
- Γιώργος Ζερβός: «Πλευρές θεματοποίησης και αποθεματοποίησης στη δωδεκαφθογγική μουσική του Νίκου Σκαλκώτα: μερικές σκέψεις πάνω στη σχέση της Grundgestalt με την Grundreihe, με αφορμή τη δωδεκαφθογγική συγκρότηση των θεμάτων στα πρώτα μέρη των Κοντσέρτων για πιάνο αρ. 1 και αρ. 2»
- Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού: «Ιστορία - Ιστορίες: Ιστορίες της μουσικής στην Ελλάδα πριν από το 1950»
- Θανάσης Τρικούπης: «Η διδασκαλία της μουσικής σύνθεσης στην Ελλάδα: ιστορική αναδρομή, δεδομένα και προοπτικές»
- Αναστασία Κακάρογλου: «Τέχνες, γράμματα, αθλητισμός: Η συμμετοχή του Louis-Albert Bourgault-Ducoudray στην συνδιάσκεψη της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής»
- Γιώργος Σακαλλιέρος: «Η αλληλογραφία Δημήτρη Μητρόπουλου - Arnold Schoenberg (1945-1951): κριτική αποδελτίωση και σχολιασμός»
- Νεκταρία Δελβινιώτη-Βασιλείου: «Μανώλης Καλομοίρης - Εθνικό Ωδείο Κύπρου (Παράρτημα Λευκωσίας): Οι σχέσεις συνεργασίας και οι προεκτάσεις τους»
- Αθανασία Κυριακίδου: «Χειρονομία και Λόγος: Παρελθόν και μέλλον»
- Εύη Νίκα-Σαμψών: «Ιχνηλατώντας τη μουσική δραματουργία της γερμανικής ρομαντικής όπερας»
- Sabine Koch: «Από τον Wagner και πέρα: Η μαθητεία και η καριέρα του Δημητρίου Λάλα στη Δυτική Ευρώπη»
- Αναστασία Σιώψη: «Φαντασιακές κοινότητες με τη δύναμη της μουσικής: O τελετουργικός ρόλος της τέχνης από τον Ρίχαρντ Βάγκνερ στον Γιάννη Χρήστου»
- Καίτη Ρωμανού: «Η Βενετία και οι ελληνικές της κατακτήσεις: μουσικές σχέσεις και αλληλεπιδράσεις»
- Μάρκος Λέκκας: «Prolatio και tempus imperfectum στην εποχή του φαντασιακού ρεαλισμού»
- Δημήτρης Γιαννέλος: «Παρατηρήσεις στη γραπτή μετάδοση της θεωρίας της εκκλησιαστικής μουσικής»
- Ακαδημαϊκό Βυζαντινομουσικολογικό Δίκτυο
- Διονυσία Μπλαζάκη: «Μουσική και ποίηση στην αισθητική του Χέγκελ»
- Βασιλική Κουτσομπίνα: «Σχέσεις μεταξύ μουσικής και ρητορικής στις μουσικο-θεωρητικές πηγές του 15ου και 16ου αιώνα: αναδρομή στις πρώτες μαρτυρίες»
- Μαρία Σουρτζή-Χατζηδημητρίου: «Σχέση μουσικής και κειμένου στο τραγούδι "Der Doppelganger" του Franz Schubert»
- Σταματία Γεροθανάση: «"The Rake’s Progress": μουσικοποιητική αποτύπωση των συναισθηματικών πτυχών του χαρακτήρα της Anne Trulove»
- Νικόλαος Δημηνάκης: «Το δίπολο «εντολή / υπακοή» ως κωδικοποιημένη έκφανση της προστακτικής έγκλισης στη σχέση «συνθέτη / ερμηνευτή» μέσα από τις αναλύσεις των concert-studies "Nine Etudes for Saxophones in 4 Books" του Christian Lauba»
- Κώστας Καρδάμης: «Για την αλληλογραφία του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου: πρόδρομες σκέψεις»
- Δημήτρης Μπρόβας: «Το σύστημα διδασκαλίας της αρμονίας του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου: Μια πρώτη προσέγγιση»
- Νίκος Μαλιάρας: «Σπυρίδων Ξύνδας, "Ο υποψήφιος" (1867): Η πρώτη ελληνόγλωσση όπερα. Μια προσέγγιση στο έργο (κυρίως στην ενορχήστρωση Ρομποτή, 1931) βάσει των διαθέσιμων πηγών, καθώς και μερικές ιστορικές και αναλυτικές παρατηρήσεις»
- Κώστας Χάρδας: «Το μετέωρο βήμα: Στιγμιότυπα «πάλης» δωδεκαφθογγικής και τονικής δομής σε έργα του πρώιμου ελληνικού μουσικού μοντερνισμού»
- Μαντώ Πυλιαρού: «Ζητήματα ελληνικής παραδοσιακής μουσικής στα μέσα της τρίτης και τέταρτης δεκαετίας του 20ού αιώνα, όπως καταγράφονται σε έντυπα μέσα της εποχής»
- Άννα-Μαρία Ρεντζεπέρη-Τσώνου: «Το κοντάκιο «Τη υπερμάχω στρατηγώ...» στην έντεχνη νεοελληνική μουσική των Μανώλη Καλομοίρη και Γεωργίου Καζάσογλου»
- Πέτρος Ανδριώτης: «Γεώργιος Σεφέρης: "Επιφάνια" (1937) - «Κράτησα τη ζωή μου». Μελοποίηση των Α. Κουνάδη και Μ. Θεοδωράκη: Τα μεθοδολογικά εργαλεία των δύο συνθετών που συμβάλλουν στην ανάδειξη του μελοποιημένου λόγου»
- Δημήτρης Γιάννου: «Μουσικοδραματουργικά σχήματα και ποιητική αληθοφάνεια - Σχόλια στον "Τροβατόρε" του Βέρντι»
- Ρενάτα Δαλιανούδη: «Μελοποίηση παραδοσιακού τραγουδιού: προσομοίωση ή νεωτερικότητα; Μελέτη περίπτωσης το τραγούδι «Πέρα στους πέρα κάμπους» για το θεατρικό έργο "Καίσαρ και Κλεοπάτρα", 1962»
- Μαγδαληνή Καλοπανά: «Μουσική και λόγος στο έργο του Δημήτρη Δραγατάκη: "Αντιθέσεις"»
- Μαρία Ντούρου: «Γιάννης Α. Παπαϊωάννου, Δημήτρης Θέμελης. "Η κηδεία του Σαρπηδόνος" σε ποίηση Κ. Π. Καβάφη»
- Ξένια Θεοδωρίδου: «"Μόνο της μπόρας έμειναν οι γλάροι καπετάνιοι": Τα έργα για μικτή χορωδία a cappella AKI-Ντ 94 έως 97 (1943) του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου. Μια συνάντηση του εξωτερικού με το εσωτερικό τοπίο, με φόντο τη γερμανική Κατοχή»
- Ιάκωβος Σταϊνχάουερ: «Αισθητική συμφωνία; Μια οντολογία της σχέσης μουσικής και ζωγραφικής»
- Γεωργία Μαρία Τσερπέ: «Τέχνη και μουσική στον Αριστοτέλη: H έννοια της «μίμησης» και του «καθόλου» στη μουσική (η περίπτωση της συγκριτικής θεώρησης της μουσικής και της ζωγραφικής)»
- Μαίη Κοκκίδου: «Ο ρυθμός ως διαπραγματεύσιμο χαρακτηριστικό της τέχνης»
- Απόστολος Παληός: «"Εικόνες από μια έκθεση" του Μ. Μούσοργκσκυ και "Έξι Goyescas" του E. Granados: Δύο αντιπροσωπευτικά δείγματα διασύνδεσης πιανιστικής συνθετικής δημιουργίας και ζωγραφικής τέχνης από διαφορετική αφετηρία»
- Δημήτρης Τασούδης: «Μουσική στον κινηματογράφο: "Παιχνίδια μνήμης"»