

Παλίμψηστα
Η λογοτεχνία δεύτερου βαθμού
Η λογοτεχνία δεύτερου βαθμού
Gérard Genette
Μετάφραση: Βασίλης Πατσογιάννης
Επιμέλεια: Μαρία Στεφανοπούλου
Επιμέλεια: Λίζυ Τσιριμώκου
Αθήνα
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
2018
σ. 634
Σχήμα: 24χ17
ISBN: 978-960-250-704-9
Γλώσσα πρωτοτύπου: γαλλικά
Τίτλος πρωτοτύπου: Palimpsestes
Σημειώσεις: Εισαγωγή: Λίζυ Τσιριμώκου.
Κυκλοφορεί
Τιμή: 30.00€ Φ.Π.Α.: 6%
(Τελευταία Ενημέρωση Τιμής: 07-03-2018)
Περίληψη:
Το παλίμψηστο, ως γνωστόν, είναι μια περγαμηνή όπου έχει αποξεστεί μια πρώτη εγγραφή για να χαραχτεί μια άλλη, η οποία δεν κρύβει εντελώς την αρχική. Στο βιβλίο αυτό παλίμψηστα, μεταφορικά μιλώντας, είναι τα υπερκείμενα. Ο συγγραφέας περιγράφει αναλυτικά τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους ένα μεταγενέστερο κείμενο ωθεί τους αναγνώστες του, ρητά ή υπόρρητα, να διαβάσουν ή να θυμηθούν κάποιο παλαιότερο. Μέσα από παραδείγματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και πρωτίστως της γαλλικής, ο Ζενέτ πραγματεύεται συστηματικά τη φύση και τη γραμματολογική θέση συγκεκριμένων λογοτεχνικών γενών (λ.χ. της παρωδίας, του παστίς, του αντιμυθιστορήματος, της γελοιολογίας), καθώς και το πολύπλεγμα των υπερκειμενικών σχέσεων. "Η θέση και η δράση στο λογοτεχνικό πεδίο αυτής της δευτέρου βαθμού λογοτεχνίας", λέει ο συγγραφέας, "που γράφεται διαβάζοντας, είναι εν γένει, και δυστυχώς, παραγνωρισμένες. Επιχειρούμε εδώ να εξερευνήσουμε τούτα τα εδάφη. Ένα κείμενο μπορεί πάντα να διαβάζει ένα άλλο, και ούτω καθεξής ως το τέλος των κειμένων. Και τούτο εδώ δεν ξεφεύγει από τον κανόνα: τον εκθέτει και εκτίθεται κι αυτό το ίδιο. Θα διαβάσει καλά όποιος διαβάσει τελευταίος".
Το παλίμψηστο, ως γνωστόν, είναι μια περγαμηνή όπου έχει αποξεστεί μια πρώτη εγγραφή για να χαραχτεί μια άλλη, η οποία δεν κρύβει εντελώς την αρχική. Στο βιβλίο αυτό παλίμψηστα, μεταφορικά μιλώντας, είναι τα υπερκείμενα. Ο συγγραφέας περιγράφει αναλυτικά τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους ένα μεταγενέστερο κείμενο ωθεί τους αναγνώστες του, ρητά ή υπόρρητα, να διαβάσουν ή να θυμηθούν κάποιο παλαιότερο. Μέσα από παραδείγματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και πρωτίστως της γαλλικής, ο Ζενέτ πραγματεύεται συστηματικά τη φύση και τη γραμματολογική θέση συγκεκριμένων λογοτεχνικών γενών (λ.χ. της παρωδίας, του παστίς, του αντιμυθιστορήματος, της γελοιολογίας), καθώς και το πολύπλεγμα των υπερκειμενικών σχέσεων. "Η θέση και η δράση στο λογοτεχνικό πεδίο αυτής της δευτέρου βαθμού λογοτεχνίας", λέει ο συγγραφέας, "που γράφεται διαβάζοντας, είναι εν γένει, και δυστυχώς, παραγνωρισμένες. Επιχειρούμε εδώ να εξερευνήσουμε τούτα τα εδάφη. Ένα κείμενο μπορεί πάντα να διαβάζει ένα άλλο, και ούτω καθεξής ως το τέλος των κειμένων. Και τούτο εδώ δεν ξεφεύγει από τον κανόνα: τον εκθέτει και εκτίθεται κι αυτό το ίδιο. Θα διαβάσει καλά όποιος διαβάσει τελευταίος".
Θέματα:
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης | Σάκος του επίμονου αναγνώστη: Φιλοσοφία & λογοτεχνία | www.bookpress.gr | 23/3/2019 | |
Εύη Μαλλιαρού | Η λογοτεχνία μέσω της τζαζ ερμηνείας του Ζ. Ζενέτ | "Η Καθημερινή"/ "Τέχνες και Γράμματα" | 12/8/2018 | |
Λαμπρινή Κουζέλη | Οι αέναες μεταμορφώσεις των κειμένων | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 3/6/2018 | |
Γεωργία Φαρίνου - Μαλαματάρη | Η ποιητική ως ανοιχτό σύστημα | "The Books' Journal" | 88 | Ιούνιος 2018 |
Δημήτρης Καργιώτης | Ο Ζενέτ, τότε και σήμερα | "The Athens Review of Books" | 96 | Ιούνιος 2018 |
Αριστοτέλης Σαΐνης | «Διαβάζει καλά όποιος διαβάζει τελευταίος» | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 3/3/2018 |