

Ο μικρός Γκοντάρ
Μαρία Γαβαλά
Αθήνα
Πόλις
2022
σ. 336
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-960-435-793-2
Γλώσσα πρωτοτύπου: ελληνικά
Κυκλοφορεί
Τιμή: 17.70€ Φ.Π.Α.: 6%
Περίληψη:
Παρίσι, τέλη της δεκαετίας του ’60. Ο Γκασπάρ Φρενέλ είναι ένας φιλόδοξος νέος κινηματογραφιστής. Με μια 16άρα κάμερα στον ώμο, κάνει σκοπό της ζωής του να αποτυπώσει σε φιλμ τα σημαδιακά ιστορικά γεγονότα που συμβαίνουν γύρω του. Ο Μάης του ’68, τα ανεπούλωτα τραύματα του Πολέμου της Αλγερίας, η γενοκτονία του λαού της Μπιάφρα, οι βίαιοι εξισλαμισμοί στην Αφρική, η δικτατορία των συνταγματαρχών στην Ελλάδα, είναι μερικά από τα θέματα που τον απασχολούν.
Ένας «κινηματογράφος-αλήθεια», που αιχμαλωτίζει την κοινωνική εξέγερση και τη βία τη στιγμή που διαδραματίζονται.
Η αφήγηση εκτυλίσσεται μέσα από τις αναμνήσεις της Λουκίας Βακαρή, μιας Ελληνίδας σπουδάστριας κινηματογράφου στο Παρίσι, η οποία ενηλικιώνεται, ερωτεύεται και ωριμάζει, με έντονο και ενίοτε οδυνηρό τρόπο, στον απόηχο των μεγάλων κοινωνικών αναταραχών και στη δίνη κρίσιμων προσωπικών αποφάσεων, επιχειρώντας να βρει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: Μπορεί ένας καλλιτέχνης να διαχειριστεί, χωρίς απώλειες, το αδιανόητο με τα εκατομμύρια των νεκρών ή ό,τι απέμεινε από μια γενοκτονία, ένα ολοκαύτωμα, ένα αιματηρό πραξικόπημα; Σε ποιο βαθμό διασώζεται η ιστορική μνήμη μέσω εικόνων και αφηγήσεων; Είναι όλες οι μαρτυρίες των επιζώντων αδιάψευστες; Έχει ο κινηματογράφος τη δύναμη να συλλαμβάνει με ακρίβεια τις πραγματικές διαστάσεις των γεγονότων, ή αυτό είναι εν μέρει μόνο εφικτό;
Παρίσι, τέλη της δεκαετίας του ’60. Ο Γκασπάρ Φρενέλ είναι ένας φιλόδοξος νέος κινηματογραφιστής. Με μια 16άρα κάμερα στον ώμο, κάνει σκοπό της ζωής του να αποτυπώσει σε φιλμ τα σημαδιακά ιστορικά γεγονότα που συμβαίνουν γύρω του. Ο Μάης του ’68, τα ανεπούλωτα τραύματα του Πολέμου της Αλγερίας, η γενοκτονία του λαού της Μπιάφρα, οι βίαιοι εξισλαμισμοί στην Αφρική, η δικτατορία των συνταγματαρχών στην Ελλάδα, είναι μερικά από τα θέματα που τον απασχολούν.
Ένας «κινηματογράφος-αλήθεια», που αιχμαλωτίζει την κοινωνική εξέγερση και τη βία τη στιγμή που διαδραματίζονται.
Η αφήγηση εκτυλίσσεται μέσα από τις αναμνήσεις της Λουκίας Βακαρή, μιας Ελληνίδας σπουδάστριας κινηματογράφου στο Παρίσι, η οποία ενηλικιώνεται, ερωτεύεται και ωριμάζει, με έντονο και ενίοτε οδυνηρό τρόπο, στον απόηχο των μεγάλων κοινωνικών αναταραχών και στη δίνη κρίσιμων προσωπικών αποφάσεων, επιχειρώντας να βρει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: Μπορεί ένας καλλιτέχνης να διαχειριστεί, χωρίς απώλειες, το αδιανόητο με τα εκατομμύρια των νεκρών ή ό,τι απέμεινε από μια γενοκτονία, ένα ολοκαύτωμα, ένα αιματηρό πραξικόπημα; Σε ποιο βαθμό διασώζεται η ιστορική μνήμη μέσω εικόνων και αφηγήσεων; Είναι όλες οι μαρτυρίες των επιζώντων αδιάψευστες; Έχει ο κινηματογράφος τη δύναμη να συλλαμβάνει με ακρίβεια τις πραγματικές διαστάσεις των γεγονότων, ή αυτό είναι εν μέρει μόνο εφικτό;
Κριτικές - Παρουσιάσεις:
Αντιγόνη Κατσαδήμα | Στο μικρόκοσμο των μεγάλων αναγκών | "Η Αυγή" | 10/4/2022 |
Γιάννης Αντωνιάδης | Ο μικρός Γκοντάρ | https://www.bookfeed.gr | 6/4/2022 |
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου | Στο Παρίσι του Γκοντάρ | "Το Βήμα"/ "Βιβλία" | 3/4/2022 |
Ευγενία Μπογιάνου | Κλέφτης εικόνων | "Η Αυγή" | 31/3/2022 |
Ελένη Γκίκα | Μαρία Γαβαλά: Ένας ηγέτης και η καμαρίλα του κάνουν κομματάκια ένα ανεξάρτητο κράτος, έναν πολιτισμό | https://www.liberal.gr | 26/3/2022 |
Γιάννης Καλογερόπουλος | Μυθιστόρημα ενηλικίωσης | "Εφημερίδα των Συντακτών" | 26/3/2022 |
Ελένη Γκίκα | Η κινηματογραφική μνήμη του Κόσμου | https://www.liberal.gr | 4/3/2022 |
Αλέξανδρος Ζωγραφάκης | «Ιστορίες ειπωμένες αλλιώς» | https://www.istos.gr | 2/3/2022 |
Άγγελος Χαριάτης | Έρωτας, επανάσταση και κινηματογράφος | "Fractal" | 23/2/2022 |
Μάνος Κοντολέων | Ο μικρός Γκοντάρ | www.bookpress.gr | 10/2/2022 |
Κώστας Αθανασίου | Ο φακός και η πραγματικότητα | "Η Εποχή" | 6/2/2022 |
Τζένη Μανάκη | «Η συλλογική αμνησία είναι που μ’ εξοργίζει» | "Fractal" | 2/2/2021 |